drużynowe mistrzostwa polski (DMP)
Rozgrywki ligowe o Drużynowe Mistrzostwo Polski
(DMP) rozpoczęły się w Polsce w 1948 roku i na przestrzeni wielu lat ulegały,
często bardzo głębokim przekształceniom. W 1948 roku do rozgrywek zgłoszonych
zostało 16 zespołów, które wzięły udział w trzech turniejach eliminacyjnych na
torach w Pucku, Łodzi i Grudziądzu. W każdym z turniejów każdy z klubów był
reprezentowany przez jednego zawodnika (w każdym przez innego). Wyłoniono w ten
sposób dziewięć drużyn, które wzięły udział w pierwszej edycji DMP, rozgrywanych
systemem trójmeczów, składających się z dziewięciu biegów, a każdą drużynę
reprezentowało po trzech zawodników oraz zawodnik rezerwowy. W inauguracyjnym
sezonie każdy z zespołów I ligi wystąpił w czterech trójmeczach, podobna zasada
obowiązywała w II lidze.
A oto jak przedstawiała się pierwsza w historii pierwszoligowa tabela DMP:
1 | PKM Warszawa | 11 | 90 | |
2 | LKM Leszno | 11 | 82 | |
3 | Olimpia Grudziądz | 10 | 82 | |
4 | KM Ostrów | 8,5 | 69 | |
5 | KM Rawicz | 7,5 | 65 | |
6 | DKS Łódź | 6 | 59 | |
7 | GKM Gdańśk | 6 | 52 | |
8 | Okęcie Warszawa | 6 | 50 | |
9 | Tramwajarz Łódź | 6 | 50 |
Zatem pierwszy oficjalny tytuł Drużynowego Mistrza Polski na żużlu okazała się PKM Warszawa. Dwa najsłabsze zespoły spadły do II ligi, a szeregi pierwszoligowców uzupełniły najlepsze zespoły drugoligowe.
W II lidze tabela na zakończenie sezonu 1948 wyglądała następująco:
1 | Polonia Bytom | 11 | 83 | |
2 | RKM Rybnik | 11 | 76 | |
3 | Polonia Bydgoszcz | 10 | 89 | |
4 | Pogoń katowice | 8 | 59 | |
5 | Legia Warszawa | 7 | 65 | |
6 | Lechia Poznań | 7 | 52 | |
7 | CTCiM Częstochowa | 6 | 58 | |
8 | SSM Gdynia | 6 | 54 | |
9 | Motoklub Unia Poznań | 5 | 41 |
W 1950 roku zwiększono liczbę biegów w meczu do dwunastu, a
zespoły miały czteroosobowe składy. W kolejnym roku przeprowadzono reorganizacje
całej ligi. Startowały w niej drużyny reprezentowane przez zrzeszenia sportowe.
W I lidze wystartowało 10 zespołów, natomiast II ligi w ogóle nie powołano, a
organizowano tylko wyścigi dla tzw. maszyn przystosowanych. W I lidze każdy
zespół spotykał się z pozostałymi w jednym spotkaniu, zespoły składały się z
sześciu zawodników, którzy startowali wg tabeli dziesięciobiegowej.
W 1952 roku obowiązywał system zbliżony do pucharowego, bowiem po czterech
rundach odpadały dwie najsłabsze ekipy, po kolejnych czterech następne dwie.
Wyłonione w ten sposób cztery drużyny rywalizowały ze sobą w półfinałach, a dwie
najlepsze (Unia Leszno i CWKS Wrocław) spotkały się w decydującym o wszystkim
finale na neutralnym torze w Rybniku. 1953 rok nie przyniósł większych zmian w
rywalizacji drużynowej, tylko po wyłonieniu czwórki finalistów DMP w rundzie
finałowej drużyny rywalizowały każdy z każdym.
Rok 1955 przyniósł kolejne zmiany: zmniejszono liczbę zespołów w I lidze do
sześciu, nie było już centralnych sekcji ani zrzeszeń, przywrócono rozgrywki
drugoligowe. W obu klasach rozgrywkowych każdy zespół spotykał się z rywalem
dwukrotnie - raz na swoim torze i raz na torze przeciwnika - i ta zasada stała
się na wiele lat niezmienną poszerzaną w niektórych latach o rundy finałowe lub
play-off.
Na przestrzeni lat zmieniała się liczba klas rozgrywkowych, a w
nich ilość startujących zespołów, zmieniały się również zasady spadku i awansu -
w latach 1963-1964, 1965-1966, 1967-1968 zespoły spadające i awansujące
wyłaniano co dwa lata, sumując tabele z dwóch sezonów. O awansie i spadku
decydowały też w niektórych latach mecze barażowe. Zmieniała się również tabela
wyścigów, wg której rozgrywano mecze ligowe - startowano wg trznasto; piętnasto;
szesnastobiegowej tabeli by ponownie powrócić do układu piętnastobiegowego.
Wprowadzano i wycofywano biegi młodzieżowe i nominowane w których startowali
zawodnicy zależnie od swoich zdobyczy punktowych w wcześniejszej fazie meczu.
Zmieniały się szczegóły regulaminowe.
Przed sezonem 1999 wprowadzono kolejną nowość a mianowicie Kalkulowaną Średnią
Meczową (KSM), mającą na celu zbliżyć siłę zespołów, jednak szybko z tego
sztucznego wyrównywania drużyn zrezygnowano. Przed sezonem 2000 przywrócono
podział na trzy ligi, który istniał już w latach pięćdziesiątych i na początku
sześćdziesiątych, wprowadzając tym samym totalny bałagan w statystykach, bowiem
najwyższą klasę rozgrywkową nazwano ekstraligą, jej zapleczem miała być I liga,
a najsłabsze lub rozpoczynające starty w lidze zespoły miały startować w II
lidze.
Rozgrywki ligowe rozgrywane były też według różnych
wzorów tabel
biegowych.
Od samego początku polska liga żużlowa cieszyła się ogromnym
zainteresowaniem kibiców. Od 1990 roku startują w niej najlepsi żużlowcy świata,
co jeszcze bardziej podniosło jej rangę, a u progu trzeciego tysiąclecia wielu znawców uznaje polską ligę żużlową za najlepszą na świecie.
Powołano wówczas do istnienia w dniu
21 czerwca 2006 roku, aktem notarialnym podpisanym w Bydgoszczy,
Ekstraligę Żużlową sp. z o.o, która
miała zarządzać rozgrywkami ligowymi na najwyższym szczeblu. Mimo wielu
przeciwników, z czasem okazało się to strzałem w dziesiątkę, bowiem rozgrywki
zyskały nową marketingową jakość, sponsorów i medialny rozgłos.
W ramach DMP w sezonie 2018 żużlowe władze postanowiły wprowadzić nową tradycję, a mianowicie zespół który zdobywał Drużynowe Mistrzostwo Polski
na żużlu otrzymywał puchar przechodni, którego projektantem był pracujący na
co dzień w Berlinie Dawid Celek, który był również autorem murali w kilku
miejscach Polski. Wykonawstwem zajęła się firma STAL-POL. Na podstawie pucharu –
po finałowym meczu – grawerowana miała być nazwa klubu wraz z datą odniesienia
sukcesu. Po dwunastu miesiącach mistrz posiadał będzie w swojej kolekcji replikę
pucharu. Oryginał będzie zaś przekazywany kolejnemu triumfatorowi rozgrywek
Ekstraligi. Szef GKSŻ Przemysław Szymkowiak, tak komentował pomysł: "Wprowadzamy
nową tradycję, trofeum nawiązuje do sportu żużlowego, czego do tej pory nie
było. Kamienna podstawa nadaje mu majestatyczności, a jak podkreślił wykonawca –
puchar wpisuje się w niewielką rodzinę pucharów, które mają w sobie jakiś
przekaz.
Żużel w sezonie 2020 podobnie jak
w innych dyscyplinach sportu stanął pod
znakiem zapytania. Powodem była pandemia wirusa Covid-19 powszechnie nazwanego koronawirusem, który na całym
świecie zbierał śmiertelne żniwa. O tym jak poważna była sytuacja niech świadczy
orędzie Premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzenie stanu zagrożenia
epidemicznego, który zaczął obowiązywać w nocy 14 na 15 marca i miał obowiązywać
przez 10 dni, ale tak naprawdę obowiązywał do odwołania. Konsekwencją powyższej
decyzji był komunikat, Głównej Komisji Sportu Żużlowego w którym poinformowano o
zakazie organizacji zawodów treningowych (sparingów) oraz przeprowadzania
zorganizowanych treningów na torach żużlowych początkowo do dnia 1 kwietnia 2020
r., a finalnie do odwołania. W tej sytuacji cały żużel zatrzymał się na 13
długich tygodni. W międzyczasie doszło do wielu nowych ustaleń regulaminowych,
renegocjacji kontraktów, a także przemodelowano wiele form rywalizacji żużlowej.
Nic więc dziwnego, że rywalizacja o DMP również "oberwała" pandemicznym
rykoszetem.
Rywalizację
o DMP udało się jednak przeprowadzić w całości i bez większych problemów,
ale na regulaminowych zmianach, skorzystało kilka klubów. Korzyść ta wynikała
przede wszystkim z "regulaminowego" nadużycia instytucji gościa (zawodnik
niższej ligi mógł startować w wyższej), który stał się zwykłym wzmocnieniem, źle
zbudowanego przed sezonem składu, a w swym założeniu miał być wykorzystywany w
sytuacji, gdyby drużynę dotknął wirus covid-19. Najbardziej na tym rozwiązaniu
skorzystały kluby z Gorzowa i Wrocławia, które "gościnie zakontraktowały"
Jacka
i
Chrisa Holderów z toruńskiego Apatora, który po historycznym pierwszym
spadku z najwyższej klasy rozgrywkowej, startował w pierwszej lidze, ale w swych
szeregach posiadał zawodników z najwyższej żużlowej półki. Pojawienie się
australijskich zawodników w składach ekstraligowych zespołów, diametralnie
odmieniło ich oblicze i Gorzów, który po sześciu kolejkach okupował ostatnią
pozycję w tabeli znalazł się w finale, z kolei Wrocław zagrożony wypadnięciem z
play-off, również wszedł do finałowej fazy rozgrywek i walczył o medale. Co
ciekawe oprócz toruńskich Kangurów, zatrudnienie na najwyższym szczeblu znaleźli
również inni toruńczycy i tak
Adrian Miedziński trafił do Rybnika,
Tobiasz Musielak do Grudziądza, a
Wiktor Kułakow do Zielonej Góry. Jednak cała trójka nie rozgościła się zbyt
mocno na ekstraligowych salonach.
Gdy rywalizacja o DMP w sezonie
2020 wystartowała, ekstraligowi decydenci musieli zaprojektować nowy puchar
przechodni, dla zwycięzcy rozgrywek, bowiem Unia Leszno zwyciężając przed
rokiem w finale Ekstraligi trzeci raz z rzędu, otrzymała na własność
wcześniejsze przechodnie trofeum.
Nowa przechodnia nagroda było to 7,5 kilograma “szczęścia”, a mierzyła sobie 65
centymetrów. Na podstawie pucharu miała być grawerowana nazwa klubu, który w
danym roku zdobywał mistrzostwo Polski. I podobnie jak w poprzednim przypadku –
trzykrotne zdobycie złota oznaczało przejęcie przez klub trofeum na własność.
Autorem projektu był Dawid Celek, a wykonawstwo powierzono firmie Stal-Pol.
Sezon 2024 przyniósł wręcz rewolucyjną zmianie organizacyjną w polskim żużlu. Oto bowiem 1 Liga Żużlowa została przekazana do struktur Ekstraligi Żużlowej. Oznaczało to, że w sezonie 2024 dwie żużlowe klasy rozgrywkowe w Polsce stały się formalnie ligami zawodowymi zarządzanymi przez jeden podmiot, a najważniejszą osobą w całym projekcie pozostawał nadal Wojciech Stępniewski. Zmiana ta miała wprowadzić większą transparentność w dotyczącą możliwości finansowych i organizacyjnych, klubów aspirujących do jazdy w elicie. W praktyce przejście 1 Ligi Żużlowej do struktur zawodowych oznaczało także lepszą koordynację terminów rozgrywania meczów od sezonu 2024 i planowania transmisji telewizyjnych, a także rozwinięcie i profesjonalizację struktur organizacyjnych w klubach oraz szansę na większe wpływy z praw medialnych i sponsorskich. W przyszłości planowano ujednolicenie systemu rozgrywek oraz długoletni program kategoryzacji infrastruktury stadionowej, który miał dać klubom szansę na dalszą modernizację stadionów w celu podwyższenia standardu oglądania zawodów dla kibiców.
W tle zachodzących zmian żużlowe władze
prowadziły rozmowy ze sponsorami i telewizją, bowiem oba kontrakty dobiegały
końca i aby zapewnić wysoki standard rozgrywek niezbędne były środki finansowe.
Efektem tych działań było, przedłużenie do 2027 roku umowy z PGE Polską Grupą
Energetyczną. Tak długi sponsoring tytularny oznaczał wielkie zaufanie, ale
przede wszystkim niesamowitą wręcz lojalność oraz wzajemne wymierne korzyści.
Tym samym od 2015 roku Speedway Ekstraliga i PGE jechały w jednej żużlowej parze
i nie dziwiło to nikogo, bo PGE Ekstraliga stała się flagowym projektem
sponsoringowym w motorsporcie, a prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy
Energetycznej S.A. Wojciech Dąbrowski tak komentował kontynuację współpracy:
"Z najlepszą żużlową liga świata jesteśmy związani od 2015 roku. Przez
ostatnie dziewięć lat marka PGE jako sponsora tytularnego rozgrywek utrwaliła
się w świadomości kibiców, dziennikarzy i całego środowiska żużlowego.
Sponsoring tytularny to dla PGE nie tylko oczywiste korzyści marketingowe, ale
też satysfakcja z możliwości bycia częścią żużlowej rodziny, uczestniczenia w
rozwoju jednej z najbardziej popularnych dyscyplin sportu w Polsce. Wciąż
dostrzegamy olbrzymi potencjał polskiego speedwaya i jesteśmy pełni uznania dla
pracy jaką wykonała Ekstraliga Żużlowa, by te rozgrywki stały na bardzo wysokim
poziomie sportowym i organizacyjnym. PGE Ekstraliga daje mnóstwo sportowych
emocji, co widać po wskaźnikach oglądalności transmisji telewizyjnych czy
frekwencji na stadionach - w wielu miastach jest to popularny sposób spędzania
czasu przez całe rodziny. Te wszystkie czynniki zadecydowały o tym, że
postanowiliśmy związać się z Ekstraligą Żużlową na rekordowe, kolejne cztery
lata. Żużel to dyscyplina sportu, która bardzo dobrze wpisuje się w długoletnią
strategię budowania wizerunku marki PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Fenomen
tego sportu polega na bardzo wysokiej, przekraczającej średnio dziewięć tysięcy
widzów, średniej frekwencji na stadionach. W PGE Ekstralidze odbywa się w jednym
sezonie rozgrywkowym 70 meczów, które cieszą się od wielu lat niesłabnącym
zainteresowaniem mediów, a przede wszystkim kibiców oglądających telewizyjne
transmisje z meczów. Zawody pokazywane na żywo w CANAL+ Sport 5 i ELEVEN SPORTS
ogląda średnio około 160 tys. widzów".
W ramach kolejnej umowy sponsoringowej, oprócz działalności sportowej, przez
kolejne cztery sezony PGE i PGE Ekstraliga miały rozwijać wspólne projekty
ekologiczne. Kluby PGE Ekstraligi zobowiązane zostały do prowadzenia działań
edukacyjnych, mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród
adeptów żużla, a także działania wizerunkowe m.in. na busach zawodników (logo
eko PGE Ekstraligi). Dodatkowo, w ramach aktywności w mediach społecznościowych,
PGE Ekstraliga miła promować postawy ekologiczne. Założenia współpracy na
najbliższe lata były tym samym zgodne ze strategią biznesową Grupy PGE, której
jednym z filarów była energia przyjazna dla środowiska.
Źródło: Wiesław Dobruszek; "Żużlowe ABC" t. I; Leszno 2004
Drużynowe Mistrzostwa Polski | |||||||||||
Rok |
Miejsce 4 |
Miejsce 5 |
Miejsce 6 |
Miejsce 7 |
Miejsce 8 |
Miejsce 9 |
Miejsce 10 |
Mistrz niższej ligi |
|||
1948 | PKM Warszawa | LKM Leszno | Olimpia Grudziądz | Ostrów | Rawicz | Łódź | Grudziądz | Warszawa | Łódź | - | Bytom |
1949 | LKM - Unia Leszno |
KM-STAL Ostrów Skra-Związkowiec Warszawa |
Polonia-Ogniwo Bytom | Bytom | Warszawa | Grudziądz | Łódź | Rybnik | Rawicz | - | Bydgoszcz |
1950 | Unia Leszno | Budowlani Rybnik | Stal Ostrów | Warszawa | Rawicz | Grudziądz | Łódź | Warszawa | Bytom | - | Warszawa |
1951 | Unia Leszno | Gwardia Bydgoszcz | Górnik Rybnik | Warszawa | Bytom | Warszawa | Ostrów | Rawicz | Częstochowa | Wrocław | - |
1952 | Unia Leszno | CWKS Wrocław | Spójnia Wrocław | Bydgoszcz | Łódź | Rybnik | Ostrów | Częstochowa | Rawicz | Warszawa | - |
1953 | Unia Leszno | Gwardia Bydgoszcz | Spójnia Wrocław | Wrocław | Rybnik | Częstochowa | Warszawa | Łódź | Rawicz | Ostrów | - |
1954 | Unia Leszno | Spójnia Wrocław | Kolejarz Rawicz | Bydgoszcz | Warszawa | Wrocław | Rybnik | Łódź | Częstochowa | Świętochłowice | - |
1955 | Gwardia Bydgoszcz | Kolejarz Rawicz | Sparta Wrocław | Warszawa | Leszno | Warszawa | Rybnik | Łódź | - | - | Rybnik |
1956 | Górnik Rybnik | Ślęza Wrocław | Gwardia Bydgoszcz | Warszawa | Rawicz | Łódź | Leszno | Warszawa | - | - |
Świętochłowice Częstochowa |
1957 | Górnik Rybnik | Sparta Wrocław | Polonia Bydgoszcz | Częstochowa | Warszawa | Świętochłowice | Łódź | Rawicz | - | - | Rzeszów |
1958 | Górnik Rybnik | Sparta Wrocław | Unia Leszno | Częstochowa | Bydgoszcz | Warszawa | Rzeszów | Świętochłowice | - | - | Gniezno |
1959 | Włókniarz Częstochowa | Górnik Rybnik | Legia Warszawa | Bydgoszcz | Gniezno | Leszno | Wrocław | Rawicz | - | - | Rzeszów |
1960 | Stal Rzeszów | Legia Gdańsk | Polonia Bydgoszcz | Częstochowa | Rybnik | Leszno | Tarnów | Gniezno | - | - |
Wrocław Nowa Huta |
1961 | Stal Rzeszów | Górnik Rybnik | Polonia Bydgoszcz | Leszno | Częstochowa | Wrocław | Gdańsk | Nowa Huta | - | - | Gorzów |
1962 | Górnik Rybnik | Stal Rzeszów | Unia Leszno | Bydgoszcz | Gdańsk | Wrocław | Gorzów | Częstochowa | - | - | Świętochłowice |
1963 | Górnik Rybnik | Stal Rzeszów | Sparta Wrocław | Leszno | Gdańsk | Gorzów | Świętochłowice | Bydgoszcz | - | - | Tarnów |
1964 | Górnik Rybnik | Stal Gorzów | Polonia Bydgoszcz | Rzeszów | Gdańsk | Wrocław | Świętochłowice | Leszno | - | - | Częstochowa |
1965 | ROW Rybnik | Stal Gorzów | Wybrzeże Gdańsk | Rzeszów | Wrocław | Świętochłowice | Bydgoszcz | Zielona Góra | - | - | Częstochowa |
1966 | ROW Rybnik | Stal Gorzów | Stal Rzeszów | Gdańsk | Wrocław | Bydgoszcz | Świętochłowice | Zielona Góra | - | - | Leszno |
1967 | ROW Rybnik | Wybrzeże Gdańsk | Sparta Wrocław | Gorzów | Rzeszów | Częstochowa | Bydgoszcz | Tarnów | - | - | Świętochłowice |
1968 | ROW Rybnik | Stal Gorzów | Sparta Wrocław | Rzeszów | Bydgoszcz | Tarnów | Częstochowa | Gdańsk | - | - | Świętochłowice |
1969 | Stal Gorzów | Śląsk Świętochłowice | ROW Rybnik | Bydgoszcz | Wrocław | Gdańsk | Częstochowa | Rzeszów | - | - | Opole |
1970 | ROW Rybnik | Śląsk Świętochłowice | Kolejarz Opole | Bydgoszcz | Gorzów | Wrocław | Gdańsk | Leszno | - | - | Tarnów |
1971 | Polonia Bydgoszcz | Stal Gorzów | ROW Rybnik | Świętochłowice | Opole | Wrocław | Gdańsk | Tarnów | - | - | Zielona Góra |
1972 | ROW Rybnik | Polonia Bydgoszcz | Śląsk Świętochłowice | Częstochowa | Gorzów | Opole | Zielona Góra | Wrocław | - | - | Leszno |
1973 | Stal Gorzów | Śląsk Świętochłowice | Falubaz Zielona Góra | Rybnik | Leszno | Częstochowa | Bydgoszcz | Opole | - | - | Wrocław |
1974 | Włókniarz Częstochowa | Stal Gorzów | ROW Rybnik | Wrocław | Bydgoszcz | Leszno | Zielona Góra | Świętochłowice | - | - | Opole |
1975 | Stal Gorzów | Włókniarz Częstochowa | Unia Leszno | Opole | Wrocław | Rybnik | Bydgoszcz | Gdańsk | - | - |
Zielona Góra Toruń |
1976 | Stal Gorzów | Włókniarz Częstochowa | Unia Leszno | Opole | Bydgoszcz | Wrocław | Rybnik | Toruń | Gdańsk | Zielona Góra | Lublin |
1977 | Stal Gorzów | Unia Leszno | Włókniarz Częstochowa | Bydgoszcz | Opole | Gdańsk | Rybnik | Toruń | Lublin | Wrocław | Zielona Góra |
1978 | Stal Gorzów | Wybrzeże Gdańsk | Włókniarz Częstochowa | Leszno | Bydgoszcz | Rybnik | Zielona Góra | Toruń | Opole | Świętochłowice | Wrocław |
1979 | Unia Leszno | Stal Gorzów | Falubaz Zielona Góra | Toruń | Gdańsk | Rybnik | Częstochowa | Bydgoszcz | Wrocław | Świętochłowice | Gniezno |
1980 | Unia Leszno | ROW Rybnik | Start Gniezno | Gorzów | Bydgoszcz | Toruń | Zielona Góra | Częstochowa | Gdańsk | Wrocław | Opole |
1981 | Falubaz Zielona Góra | Stal Gorzów | Unia Leszno | Gdańsk | Gniezno | Opole | Toruń | Rybnik | Bydgoszcz | Częstochowa | Rzeszów |
1982 | Falubaz Zielona Góra | Unia Leszno | Stal Gorzów | Opole | Gdańsk | Toruń | Rzeszów | Bydgoszcz | Gniezno | Rybnik | Lublin |
1983 | Stal Gorzów | Unia Leszno | Apator Toruń | Zielona Góra | Gdańsk | Opole | Rzeszów | Gniezno | Bydgoszcz | Lublin | Rybnik |
1984 |
Unia Leszno Decyzją GKSŻ Unii tytuł odebrano |
Stal Gorzów | Falubaz Zielona Góra | Rybnik | Toruń | Opole | Gdańsk | Bydgoszcz | Rzeszów | Gniezno | Świętochłowice |
1985 | Falubaz Zielona Góra | Wybrzeże Gdańsk | Unia Leszno | Bydgoszcz | Toruń | Rybnik | Rzeszów | Gorzów | Opole | Świętochłowice | Tarnów |
1986 | Apator Toruń | Polonia Bydgoszcz | Unia Leszno | Zielona Góra | Gorzów | Rzeszów | Gdańsk | Rybnik | Tarnów | Opole | Gniezno |
1987 | Unia Leszno | Polonia Bydgoszcz | Stal Gorzów | Toruń | Zielona Góra | Rybnik | Gdańsk | Rzeszów | Tarnów | Gniezno | Opole |
1988 | Unia Leszno | ROW Rybnik | Polonia Bydgoszcz | Zielona Góra | Gorzów | Gdańsk | Toruń | Tarnów | Rzeszów | Opole | Ostrów |
1989 | Unia Leszno | Falubaz Zielona Góra | ROW Rybnik | Toruń | Gorzów | Rzeszów | Bydgoszcz | Tarnów | Gdańsk | Ostrów | Lublin |
1990 | Apator Toruń | ROW Rybnik | Polonia Bydgoszcz | Gorzów | Lublin | Leszno | Zielona Góra | Rzeszów | - | - | Tarnów |
1991 | Morawski Zielona Góra | Motor Lublin | Apator Toruń | Gorzów | Bydgoszcz | Tarnów | Leszno | Rybnik | - | - | Rzeszów |
1992 | Polonia Bydgoszcz | Stal Gorzów | Apator Toruń | Zielona Góra | Lublin | Tarnów | Wrocław | Rzeszów | Gdańsk | Częstochowa | Rybnik - Wrocław |
1993 | Sparta Wrocław | Polonia Bydgoszcz | Apator Toruń | Gorzów | Lublin | Zielona Góra | Leszno | Tarnów | Rybnik | Rzeszów |
Częstochowa Leszno |
1994 | Sparta Wrocław | Unia Tarnów | Apator Toruń | Gorzów | Gdańsk | Częstochowa | Lublin | Bydgoszcz | Leszno | Zielona Góra |
Piła Gdańsk |
1995 | Sparta Wrocław | Apator Toruń | Polonia Bydgoszcz | Piła | Tarnów | Gorzów | Rzeszów | Częstochowa | Gdańsk | Lublin |
Grudziądz Gniezno |
1996 | Włókniarz Częstochowa | Apator Toruń | Polonia Piła | Gorzów | Wrocław | Bydgoszcz | Gniezno | Rzeszów | Grudziądz | Tarnów |
Rzeszów Leszno |
1997 | Polonia Bydgoszcz | Pergo Gorzów | Polonia Piła | Toruń | Leszno | Zielona Góra | Rzeszów | Gniezno | Częstochowa | Wrocław |
Grudziądz Ostrów |
1998 | Polonia Bydgoszcz | Polonia Piła | Stal Rzeszów | Leszno | Toruń | Gniezno | Grudziądz | Gorzów | Zielona Góra | Ostrów |
Gdańsk Wrocław |
1999 | Polonia Piła | WTS Wrocław | Wybrzeże Gdańsk | Bydgoszcz | Leszno | Gorzów | Toruń | Grudziądz | Rzeszów | Gniezno | Częstochowa |
2000 | Polonia Bydgoszcz | Polonia Piła | Pergo Gorzów | Toruń | Wrocław | Częstochowa | Leszno | Gdańsk | - | - | Zielona Góra |
2001 | Apator Toruń | WTS Wrocław | Polonia Bydgoszcz | Gorzów | Piła | Częstochowa | Leszno | Zielona Góra | - | - | Gdańsk |
2002 | Polonia Bydgoszcz | Unia Leszno | WTS Wrocław | Częstochowa | Toruń | Piła | Gdańsk | Gorzów | - | - | Zielona Góra |
2003 | Włókniarz Częstochowa | Apator Toruń | Polonia Bydgoszcz | Wrocław | Zielona Góra | Leszno | Gdańsk | Piła | - | - | Rybnik |
2004 | Unia Tarnów | WTS Wrocław | Złomrex Częstochowa | Toruń | Leszno | Bydgoszcz | Zielona Góra | Rybnik | - | - | Gdańsk |
2005 | Unia Tarnów | Polonia Bydgoszcz | CKM Złomrex Częstochowa | Toruń | Leszno | Wrocław | Gdańsk | Zielona Góra | - | - | Rzeszów |
2006 | WTS Atlas Wrocław | CKM Złomrex Częstochowa | Polonia Bydgoszcz | Tarnów | Leszno | Rzeszów | Toruń | Rybnik | - | - | Zielona Góra |
2007 | Unia Leszno | KS Toruń Unibax | WTS Atlas Wrocław | Rzeszów | Częstochowa | Tarnów | Zielona Góra | Bydgoszcz | - | - | Gorzów |
2008 | KS Toruń Unibax | Unia Leszno | Kronopol Zielona Góra | Częstochowa | Wrocław | Gorzów | Rzeszów | Tarnów | - | - |
Bydgoszcz Gdańsk |
2009 | Kronopol Zielona Góra | KS Toruń Unibax | Włókniarz Częstochowa | Bydgoszcz | Leszno | Gorzów | Wrocław | Gdańsk | - | - | Tarnów |
2010 | Unia Leszno | Falubaz Zielona Góra | KS Toruń Unibax | Wrocław | Tarnów | Gorzów | Częstochowa | Bydgoszcz | - | - | Rzeszów |
2011 | Falubaz Zielona Góra | Unia Leszno | Stal Gorzów | Toruń | Rzeszów | Wrocław | Tarnów | Częstochowa | - | - |
Bydgoszcz Gdańsk |
2012 | Azoty Tauron Tarnów | Stal Gorzów | KS Toruń Unibax | Zielona Góra | Leszno | Bydgoszcz | Rzeszów | Częstochowa | Wrocław | Gdańsk | Gniezno |
2013 | Falubaz Zielona Góra | KS Toruń Unibax | Unia Tarnów | Częstochowa | Gorzów | Leszno | Wrocław | Rzeszów | Bydgoszcz | Gniezno | Gdańsk |
2014 | Stal Gorzów | Unia Leszno | Unia Tarnów | Zielona Góra | Toruń | Wrocław | Częstochowa | Gdańsk | - | - | Rzeszów |
2015 | Unia Leszno | WTS Wrocław | Unia Tarnów | Toruń | Zielona Góra | Gorzów | Rzeszów | Grudziądz | - | - | Daugavpils |
2016 | Stal Gorzów | Get Well Toruń | Falubaz Zielona Góra | Wrocław | Grudziądz | Rybnik | Leszno | Tarnów | - | - | Daugavpils |
2017 | Unia Leszno | WTS Wrocław | Stal Gorzów | Zielona Góra | Częstochowa | Grudziądz | Toruń | Rybnik | - | - | Tarnów |
2018 | Unia Leszno | Stal Gorzów | WTS Wrocław | Częstochowa | Toruń | Grudziądz | Zielona Góra | Tarnów | - | - | Lublin |
2019 | Unia Leszno | WTS Wrocław | Włókniarz Częstochowa | Zielona Góra | Grudziądz | Lublin | Gorzów | Toruń | - | - | Rybnik |
2020 | Unia Leszno | Stal Gorzów | WTS Wrocław | Zielona Góra | Częstochowa | Lublin | Grudziądz | Rybnik | - | - | Toruń |
2021 | WTS Wrocław | Motor Lublin | Stal Gorzów | Leszno | Częstochowa | Toruń | Grudziądz | Zielona Góra | - | - | Ostrów |
2022 | Motor Lublin | Stal Gorzów | Włókniarz Częstochowa | Toruń | Wrocław | Leszno | Grudziądz | Ostrów | - | - | Krosno |
2023 | Motor Lublin | WTS Wrocław | Apator Toruń | Częstochowa | Gorzów | Leszno | Grudziądz | Krosno | - | - | Zielona Góra |
stan na dzień 2023-12-25 |
medalowe zdobycze KLUBÓW w Drużynowych Mistrzostwach Polski |
||
Klub | |||
18 | 8 | 7 | |
12 | 6 | 5 | |
9 | 15 | 6 | |
7 | 7 | 11 | |
7 | 2 | 5 | |
5 | 11 | 10 | |
4 | 7 | 8 | |
4 | 3 | 7 | |
3 | 1 | 3 | |
2 | 2 | 2 | |
2 | 2 | ||
1 | 2 | 2 | |
1 | 1 | 1 | |
4 | 2 | ||
3 | 1 | ||
1 | 1 | ||
1 | 1 | ||
1 | |||
1 | |||
1 |