drużynowe mistrzostwa polski (DMP)


Rozgrywki ligowe o Drużynowe Mistrzostwo Polski (DMP) rozpoczęły się w Polsce w 1948 roku i na przestrzeni wielu lat ulegały, często bardzo głębokim przekształceniom. W 1948 roku do rozgrywek zgłoszonych zostało 16 zespołów, które wzięły udział w trzech turniejach eliminacyjnych na torach w Pucku, Łodzi i Grudziądzu. W każdym z turniejów każdy z klubów był reprezentowany przez jednego zawodnika (w każdym przez innego). Wyłoniono w ten sposób dziewięć drużyn, które wzięły udział w pierwszej edycji DMP, rozgrywanych systemem trójmeczów, składających się z dziewięciu biegów, a każdą drużynę reprezentowało po trzech zawodników oraz zawodnik rezerwowy. W inauguracyjnym sezonie każdy z zespołów I ligi wystąpił w czterech trójmeczach, podobna zasada obowiązywała w II lidze.
A oto jak przedstawiała się pierwsza w historii pierwszoligowa tabela DMP:
  1 PKM Warszawa 11 90
  2 LKM Leszno 11 82
  3 Olimpia Grudziądz 10 82
  4 KM Ostrów 8,5 69
  5 KM Rawicz 7,5 65
  6 DKS Łódź 6 59
  7 GKM Gdańśk 6 52
  8 Okęcie Warszawa 6 50
  9 Tramwajarz Łódź 6 50

Zatem pierwszy oficjalny tytuł Drużynowego Mistrza Polski na żużlu okazała się PKM Warszawa. Dwa najsłabsze zespoły spadły do II ligi, a szeregi pierwszoligowców uzupełniły najlepsze zespoły drugoligowe.

W II lidze tabela na zakończenie sezonu 1948 wyglądała następująco:
  1 Polonia Bytom 11 83
  2 RKM Rybnik 11 76
  3 Polonia Bydgoszcz 10 89
  4 Pogoń katowice 8 59
  5 Legia Warszawa 7 65
  6 Lechia Poznań 7 52
  7 CTCiM Częstochowa 6 58
  8 SSM Gdynia 6 54
  9 Motoklub Unia Poznań 5 41

W 1950 roku zwiększono liczbę biegów w meczu do dwunastu, a zespoły miały czteroosobowe składy. W kolejnym roku przeprowadzono reorganizacje całej ligi. Startowały w niej drużyny reprezentowane przez zrzeszenia sportowe. W I lidze wystartowało 10 zespołów, natomiast II ligi w ogóle nie powołano, a organizowano tylko wyścigi dla tzw. maszyn przystosowanych. W I lidze każdy zespół spotykał się z pozostałymi w jednym spotkaniu, zespoły składały się z sześciu zawodników, którzy startowali wg tabeli dziesięciobiegowej.
W 1952 roku obowiązywał system zbliżony do pucharowego, bowiem po czterech rundach odpadały dwie najsłabsze ekipy, po kolejnych czterech następne dwie. Wyłonione w ten sposób cztery drużyny rywalizowały ze sobą w półfinałach, a dwie najlepsze (Unia Leszno i CWKS Wrocław) spotkały się w decydującym o wszystkim finale na neutralnym torze w Rybniku. 1953 rok nie przyniósł większych zmian w rywalizacji drużynowej, tylko po wyłonieniu czwórki finalistów DMP w rundzie finałowej drużyny rywalizowały każdy z każdym.
Rok 1955 przyniósł kolejne zmiany: zmniejszono liczbę zespołów w I lidze do sześciu, nie było już centralnych sekcji ani zrzeszeń, przywrócono rozgrywki drugoligowe. W obu klasach rozgrywkowych każdy zespół spotykał się z rywalem dwukrotnie - raz na swoim torze i raz na torze przeciwnika - i ta zasada stała się na wiele lat niezmienną poszerzaną w niektórych latach o rundy finałowe lub play-off.

Na przestrzeni lat zmieniała się liczba klas rozgrywkowych, a w nich ilość startujących zespołów, zmieniały się również zasady spadku i awansu - w latach 1963-1964, 1965-1966, 1967-1968 zespoły spadające i awansujące wyłaniano co dwa lata, sumując tabele z dwóch sezonów. O awansie i spadku decydowały też w niektórych latach mecze barażowe. Zmieniała się również tabela wyścigów, wg której rozgrywano mecze ligowe - startowano wg trznasto; piętnasto; szesnastobiegowej tabeli by ponownie powrócić do układu piętnastobiegowego. Wprowadzano i wycofywano biegi młodzieżowe i nominowane w których startowali zawodnicy zależnie od swoich zdobyczy punktowych w wcześniejszej fazie meczu. Zmieniały się szczegóły regulaminowe.
Przed sezonem 1999 wprowadzono kolejną nowość a mianowicie Kalkulowaną Średnią Meczową (KSM), mającą na celu zbliżyć siłę zespołów, jednak szybko z tego sztucznego wyrównywania drużyn zrezygnowano. Przed sezonem 2000 przywrócono podział na trzy ligi, który istniał już w latach pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych, wprowadzając tym samym totalny bałagan w statystykach, bowiem najwyższą klasę rozgrywkową nazwano ekstraligą, jej zapleczem miała być I liga, a najsłabsze lub rozpoczynające starty w lidze zespoły miały startować w II lidze.
Rozgrywki ligowe rozgrywane były też według różnych wzorów tabel biegowych.

Od samego początku polska liga żużlowa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem kibiców. Od 1990 roku startują w niej najlepsi żużlowcy świata, co jeszcze bardziej podniosło jej rangę, a u progu trzeciego tysiąclecia wielu znawców uznaje polską ligę żużlową za najlepszą na świecie. Powołano wówczas do istnienia w dniu 21 czerwca 2006 roku, aktem notarialnym podpisanym w Bydgoszczy, Ekstraligę Żużlową sp. z o.o, która miała zarządzać rozgrywkami ligowymi na najwyższym szczeblu. Mimo wielu przeciwników, z czasem okazało się to strzałem w dziesiątkę, bowiem rozgrywki zyskały nową marketingową jakość, sponsorów i medialny rozgłos.
W ramach DMP w sezonie 2018 żużlowe władze postanowiły wprowadzić nową tradycję, a mianowicie zespół który zdobywał Drużynowe Mistrzostwo Polski na żużlu otrzymywał puchar przechodni, którego projektantem był pracujący na co dzień w Berlinie Dawid Celek, który był również autorem murali w kilku miejscach Polski. Wykonawstwem zajęła się firma STAL-POL. Na podstawie pucharu – po finałowym meczu – grawerowana miała być nazwa klubu wraz z datą odniesienia sukcesu. Po dwunastu miesiącach mistrz posiadał będzie w swojej kolekcji replikę pucharu. Oryginał będzie zaś przekazywany kolejnemu triumfatorowi rozgrywek Ekstraligi. Szef GKSŻ Przemysław Szymkowiak, tak komentował pomysł: "Wprowadzamy nową tradycję, trofeum nawiązuje do sportu żużlowego, czego do tej pory nie było. Kamienna podstawa nadaje mu majestatyczności, a jak podkreślił wykonawca – puchar wpisuje się w niewielką rodzinę pucharów, które mają w sobie jakiś przekaz.

Żużel w sezonie 2020 podobnie jak w innych dyscyplinach sportu stanął pod znakiem zapytania. Powodem była pandemia wirusa Covid-19 powszechnie nazwanego koronawirusem, który na całym świecie zbierał śmiertelne żniwa. O tym jak poważna była sytuacja niech świadczy orędzie Premiera Mateusza Morawieckiego i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, który zaczął obowiązywać w nocy 14 na 15 marca i miał obowiązywać przez 10 dni, ale tak naprawdę obowiązywał do odwołania. Konsekwencją powyższej decyzji był komunikat, Głównej Komisji Sportu Żużlowego w którym poinformowano o zakazie organizacji zawodów treningowych (sparingów) oraz przeprowadzania zorganizowanych treningów na torach żużlowych początkowo do dnia 1 kwietnia 2020 r., a finalnie do odwołania. W tej sytuacji cały żużel zatrzymał się na 13 długich tygodni. W międzyczasie doszło do wielu nowych ustaleń regulaminowych, renegocjacji kontraktów, a także przemodelowano wiele form rywalizacji żużlowej. Nic więc dziwnego, że rywalizacja o DMP również "oberwała" pandemicznym rykoszetem.
Rywalizację o DMP udało się jednak przeprowadzić w całości i bez większych problemów, ale na regulaminowych zmianach, skorzystało kilka klubów. Korzyść ta wynikała przede wszystkim z "regulaminowego" nadużycia instytucji gościa (zawodnik niższej ligi mógł startować w wyższej), który stał się zwykłym wzmocnieniem, źle zbudowanego przed sezonem składu, a w swym założeniu miał być wykorzystywany w sytuacji, gdyby drużynę dotknął wirus covid-19. Najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystały kluby z Gorzowa i Wrocławia, które "gościnie zakontraktowały" Jacka i Chrisa Holderów z toruńskiego Apatora, który po historycznym pierwszym spadku z najwyższej klasy rozgrywkowej, startował w pierwszej lidze, ale w swych szeregach posiadał zawodników z najwyższej żużlowej półki. Pojawienie się australijskich zawodników w składach ekstraligowych zespołów, diametralnie odmieniło ich oblicze i Gorzów, który po sześciu kolejkach okupował ostatnią pozycję w tabeli znalazł się w finale, z kolei Wrocław zagrożony wypadnięciem z play-off, również wszedł do finałowej fazy rozgrywek i walczył o medale. Co ciekawe oprócz toruńskich Kangurów, zatrudnienie na najwyższym szczeblu znaleźli również inni toruńczycy i tak Adrian Miedziński trafił do Rybnika, Tobiasz Musielak do Grudziądza, a Wiktor Kułakow do Zielonej Góry. Jednak cała trójka nie rozgościła się zbyt mocno na ekstraligowych salonach.

Gdy rywalizacja o DMP w sezonie 2020 wystartowała, ekstraligowi decydenci musieli zaprojektować nowy puchar przechodni, dla zwycięzcy rozgrywek, bowiem Unia Leszno zwyciężając przed rokiem w finale Ekstraligi trzeci raz z rzędu, otrzymała na własność wcześniejsze przechodnie trofeum.
Nowa przechodnia nagroda było to 7,5 kilograma “szczęścia”, a mierzyła sobie 65 centymetrów. Na podstawie pucharu miała być grawerowana nazwa klubu, który w danym roku zdobywał mistrzostwo Polski. I podobnie jak w poprzednim przypadku – trzykrotne zdobycie złota oznaczało przejęcie przez klub trofeum na własność. Autorem projektu był Dawid Celek, a wykonawstwo powierzono firmie Stal-Pol.

Sezon 2024 przyniósł wręcz rewolucyjną zmianie organizacyjną w polskim żużlu. Oto bowiem 1  Liga Żużlowa została przekazana do struktur Ekstraligi Żużlowej. Oznaczało to, że w sezonie 2024 dwie żużlowe klasy rozgrywkowe w Polsce stały się formalnie ligami zawodowymi zarządzanymi przez jeden podmiot, a najważniejszą osobą w całym projekcie pozostawał nadal Wojciech Stępniewski. Zmiana ta miała wprowadzić większą transparentność w dotyczącą możliwości finansowych i organizacyjnych, klubów aspirujących do jazdy w elicie. W praktyce przejście 1 Ligi Żużlowej do struktur zawodowych oznaczało także lepszą koordynację terminów rozgrywania meczów od sezonu 2024 i planowania transmisji telewizyjnych, a także rozwinięcie i profesjonalizację struktur organizacyjnych w klubach oraz szansę na większe wpływy z praw medialnych i sponsorskich. W przyszłości planowano ujednolicenie systemu rozgrywek oraz długoletni program kategoryzacji infrastruktury stadionowej, który miał dać klubom szansę na dalszą modernizację stadionów w celu podwyższenia standardu oglądania zawodów dla kibiców.

 


 

W tle zachodzących zmian żużlowe władze prowadziły rozmowy ze sponsorami i telewizją, bowiem oba kontrakty dobiegały końca i aby zapewnić wysoki standard rozgrywek niezbędne były środki finansowe. Efektem tych działań było, przedłużenie do 2027 roku umowy z PGE Polską Grupą Energetyczną. Tak długi sponsoring tytularny oznaczał wielkie zaufanie, ale przede wszystkim niesamowitą wręcz lojalność oraz wzajemne wymierne korzyści. Tym samym od 2015 roku Speedway Ekstraliga i PGE jechały w jednej żużlowej parze i nie dziwiło to nikogo, bo PGE Ekstraliga stała się flagowym projektem sponsoringowym w motorsporcie, a  prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. Wojciech Dąbrowski tak komentował kontynuację współpracy: "Z najlepszą żużlową liga świata jesteśmy związani od 2015 roku. Przez ostatnie dziewięć lat marka PGE jako sponsora tytularnego rozgrywek utrwaliła się w świadomości kibiców, dziennikarzy i całego środowiska żużlowego. Sponsoring tytularny to dla PGE nie tylko oczywiste korzyści marketingowe, ale też satysfakcja z możliwości bycia częścią żużlowej rodziny, uczestniczenia w rozwoju jednej z najbardziej popularnych dyscyplin sportu w Polsce. Wciąż dostrzegamy olbrzymi potencjał polskiego speedwaya i jesteśmy pełni uznania dla pracy jaką wykonała Ekstraliga Żużlowa, by te rozgrywki stały na bardzo wysokim poziomie sportowym i organizacyjnym. PGE Ekstraliga daje mnóstwo sportowych emocji, co widać po wskaźnikach oglądalności transmisji telewizyjnych czy frekwencji na stadionach - w wielu miastach jest to popularny sposób spędzania czasu przez całe rodziny. Te wszystkie czynniki zadecydowały o tym, że postanowiliśmy związać się z Ekstraligą Żużlową na rekordowe, kolejne cztery lata. Żużel to dyscyplina sportu, która bardzo dobrze wpisuje się w długoletnią strategię budowania wizerunku marki PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Fenomen tego sportu polega na bardzo wysokiej, przekraczającej średnio dziewięć tysięcy widzów, średniej frekwencji na stadionach. W PGE Ekstralidze odbywa się w jednym sezonie rozgrywkowym 70 meczów, które cieszą się od wielu lat niesłabnącym zainteresowaniem mediów, a przede wszystkim kibiców oglądających telewizyjne transmisje z meczów. Zawody pokazywane na żywo w CANAL+ Sport 5 i ELEVEN SPORTS ogląda średnio około 160 tys. widzów".
W ramach kolejnej umowy sponsoringowej, oprócz działalności sportowej, przez kolejne cztery sezony PGE i PGE Ekstraliga miały rozwijać wspólne projekty ekologiczne. Kluby PGE Ekstraligi zobowiązane zostały do prowadzenia działań edukacyjnych, mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród adeptów żużla, a także działania wizerunkowe m.in. na busach zawodników (logo eko PGE Ekstraligi). Dodatkowo, w ramach aktywności w mediach społecznościowych, PGE Ekstraliga miła promować postawy ekologiczne. Założenia współpracy na najbliższe lata były tym samym zgodne ze strategią biznesową Grupy PGE, której jednym z filarów była energia przyjazna dla środowiska.

Źródło: Wiesław Dobruszek; "Żużlowe ABC" t. I; Leszno 2004

Drużynowe Mistrzostwa Polski
Rok Miejsce
4
Miejsce
5
Miejsce
6
Miejsce
7
Miejsce
8
Miejsce
9
Miejsce
10
Mistrz
niższej ligi
1948 PKM Warszawa LKM Leszno Olimpia Grudziądz Ostrów Rawicz Łódź Grudziądz Warszawa Łódź - Bytom
1949 LKM - Unia Leszno KM-STAL Ostrów
Skra-Związkowiec Warszawa
Polonia-Ogniwo Bytom Bytom Warszawa Grudziądz Łódź Rybnik Rawicz - Bydgoszcz
1950 Unia Leszno Budowlani Rybnik Stal Ostrów Warszawa Rawicz Grudziądz Łódź Warszawa Bytom - Warszawa
1951 Unia Leszno Gwardia Bydgoszcz Górnik Rybnik Warszawa Bytom Warszawa Ostrów Rawicz Częstochowa Wrocław -
1952 Unia Leszno CWKS Wrocław Spójnia Wrocław Bydgoszcz Łódź Rybnik Ostrów Częstochowa Rawicz Warszawa -
1953 Unia Leszno Gwardia Bydgoszcz Spójnia Wrocław Wrocław Rybnik Częstochowa Warszawa Łódź Rawicz Ostrów -
1954 Unia Leszno Spójnia Wrocław Kolejarz Rawicz Bydgoszcz Warszawa Wrocław Rybnik Łódź Częstochowa Świętochłowice -
1955 Gwardia Bydgoszcz Kolejarz Rawicz Sparta Wrocław Warszawa Leszno Warszawa Rybnik Łódź - - Rybnik
1956 Górnik Rybnik Ślęza Wrocław Gwardia Bydgoszcz Warszawa Rawicz Łódź Leszno Warszawa - - Świętochłowice
Częstochowa
1957 Górnik Rybnik Sparta Wrocław Polonia Bydgoszcz Częstochowa Warszawa Świętochłowice Łódź Rawicz - - Rzeszów
1958 Górnik Rybnik Sparta Wrocław Unia Leszno Częstochowa Bydgoszcz Warszawa Rzeszów Świętochłowice - - Gniezno
1959 Włókniarz Częstochowa Górnik Rybnik Legia Warszawa Bydgoszcz Gniezno Leszno Wrocław Rawicz - - Rzeszów
1960 Stal Rzeszów Legia Gdańsk Polonia Bydgoszcz Częstochowa Rybnik Leszno Tarnów Gniezno - - Wrocław
Nowa Huta
1961 Stal Rzeszów Górnik Rybnik Polonia Bydgoszcz Leszno Częstochowa Wrocław Gdańsk Nowa Huta - - Gorzów
1962 Górnik Rybnik Stal Rzeszów Unia Leszno Bydgoszcz Gdańsk Wrocław Gorzów Częstochowa - - Świętochłowice
1963 Górnik Rybnik Stal Rzeszów Sparta Wrocław Leszno Gdańsk Gorzów Świętochłowice Bydgoszcz - - Tarnów
1964 Górnik Rybnik Stal Gorzów Polonia Bydgoszcz Rzeszów Gdańsk Wrocław Świętochłowice Leszno - - Częstochowa
1965 ROW Rybnik Stal Gorzów Wybrzeże Gdańsk Rzeszów Wrocław Świętochłowice Bydgoszcz Zielona Góra - - Częstochowa
1966 ROW Rybnik Stal Gorzów Stal Rzeszów Gdańsk Wrocław Bydgoszcz Świętochłowice Zielona Góra - - Leszno
1967 ROW Rybnik Wybrzeże Gdańsk Sparta Wrocław Gorzów Rzeszów Częstochowa Bydgoszcz Tarnów - - Świętochłowice
1968 ROW Rybnik Stal Gorzów Sparta Wrocław Rzeszów Bydgoszcz Tarnów Częstochowa Gdańsk - - Świętochłowice
1969 Stal Gorzów Śląsk Świętochłowice ROW Rybnik Bydgoszcz Wrocław Gdańsk Częstochowa Rzeszów - - Opole
1970 ROW Rybnik Śląsk Świętochłowice Kolejarz Opole Bydgoszcz Gorzów Wrocław Gdańsk Leszno - - Tarnów
1971 Polonia Bydgoszcz Stal Gorzów ROW Rybnik Świętochłowice Opole Wrocław Gdańsk Tarnów - - Zielona Góra
1972 ROW Rybnik Polonia Bydgoszcz Śląsk Świętochłowice Częstochowa Gorzów Opole Zielona Góra Wrocław - - Leszno
1973 Stal Gorzów Śląsk Świętochłowice Falubaz Zielona Góra Rybnik Leszno Częstochowa Bydgoszcz Opole - - Wrocław
1974 Włókniarz Częstochowa Stal Gorzów ROW Rybnik Wrocław Bydgoszcz Leszno Zielona Góra Świętochłowice - - Opole
1975 Stal Gorzów Włókniarz Częstochowa Unia Leszno Opole Wrocław Rybnik Bydgoszcz Gdańsk - - Zielona Góra
Toruń
1976 Stal Gorzów Włókniarz Częstochowa Unia Leszno Opole Bydgoszcz Wrocław Rybnik Toruń Gdańsk Zielona Góra Lublin
1977 Stal Gorzów Unia Leszno Włókniarz Częstochowa Bydgoszcz Opole Gdańsk Rybnik Toruń Lublin Wrocław Zielona Góra
1978 Stal Gorzów Wybrzeże Gdańsk Włókniarz Częstochowa Leszno Bydgoszcz Rybnik Zielona Góra Toruń Opole Świętochłowice Wrocław
1979 Unia Leszno Stal Gorzów Falubaz Zielona Góra Toruń Gdańsk Rybnik Częstochowa Bydgoszcz Wrocław Świętochłowice Gniezno
1980 Unia Leszno ROW Rybnik Start Gniezno Gorzów Bydgoszcz Toruń Zielona Góra Częstochowa Gdańsk Wrocław Opole
1981 Falubaz Zielona Góra Stal Gorzów Unia Leszno Gdańsk Gniezno Opole Toruń Rybnik Bydgoszcz Częstochowa Rzeszów
1982 Falubaz Zielona Góra Unia Leszno Stal Gorzów Opole Gdańsk Toruń Rzeszów Bydgoszcz Gniezno Rybnik Lublin
1983 Stal Gorzów Unia Leszno Apator Toruń Zielona Góra Gdańsk Opole Rzeszów Gniezno Bydgoszcz Lublin Rybnik
1984 Unia Leszno
Decyzją GKSŻ
Unii tytuł odebrano
Stal Gorzów Falubaz Zielona Góra Rybnik Toruń Opole Gdańsk Bydgoszcz Rzeszów Gniezno Świętochłowice
1985 Falubaz Zielona Góra Wybrzeże Gdańsk Unia Leszno Bydgoszcz Toruń Rybnik Rzeszów Gorzów Opole Świętochłowice Tarnów
1986 Apator Toruń Polonia Bydgoszcz Unia Leszno Zielona Góra Gorzów Rzeszów Gdańsk Rybnik Tarnów Opole Gniezno
1987 Unia Leszno Polonia Bydgoszcz Stal Gorzów Toruń Zielona Góra Rybnik Gdańsk Rzeszów Tarnów Gniezno Opole
1988 Unia Leszno ROW Rybnik Polonia Bydgoszcz Zielona Góra Gorzów Gdańsk Toruń Tarnów Rzeszów Opole Ostrów
1989 Unia Leszno Falubaz Zielona Góra ROW Rybnik Toruń Gorzów Rzeszów Bydgoszcz Tarnów Gdańsk Ostrów Lublin
1990 Apator Toruń ROW Rybnik Polonia Bydgoszcz Gorzów Lublin Leszno Zielona Góra Rzeszów - - Tarnów
1991 Morawski Zielona Góra Motor Lublin Apator Toruń Gorzów Bydgoszcz Tarnów Leszno Rybnik - - Rzeszów
1992 Polonia Bydgoszcz Stal Gorzów Apator Toruń Zielona Góra Lublin Tarnów Wrocław Rzeszów Gdańsk Częstochowa Rybnik - Wrocław
1993 Sparta Wrocław Polonia Bydgoszcz Apator Toruń Gorzów Lublin Zielona Góra Leszno Tarnów Rybnik Rzeszów Częstochowa
Leszno
1994 Sparta Wrocław Unia Tarnów Apator Toruń Gorzów Gdańsk Częstochowa Lublin Bydgoszcz Leszno Zielona Góra Piła
Gdańsk
1995 Sparta Wrocław Apator Toruń Polonia Bydgoszcz Piła Tarnów Gorzów Rzeszów Częstochowa Gdańsk Lublin Grudziądz
Gniezno
1996 Włókniarz Częstochowa Apator Toruń Polonia Piła Gorzów Wrocław Bydgoszcz Gniezno Rzeszów Grudziądz Tarnów Rzeszów
Leszno
1997 Polonia Bydgoszcz Pergo Gorzów Polonia Piła Toruń Leszno Zielona Góra Rzeszów Gniezno Częstochowa Wrocław Grudziądz
Ostrów
1998 Polonia Bydgoszcz Polonia Piła Stal Rzeszów Leszno Toruń Gniezno Grudziądz Gorzów Zielona Góra Ostrów Gdańsk
Wrocław
1999 Polonia Piła WTS Wrocław Wybrzeże Gdańsk Bydgoszcz Leszno Gorzów Toruń Grudziądz Rzeszów Gniezno Częstochowa
2000 Polonia Bydgoszcz Polonia Piła Pergo Gorzów Toruń Wrocław Częstochowa Leszno Gdańsk - - Zielona Góra
2001 Apator Toruń WTS Wrocław Polonia Bydgoszcz Gorzów Piła Częstochowa Leszno Zielona Góra - - Gdańsk
2002 Polonia Bydgoszcz Unia Leszno WTS Wrocław Częstochowa Toruń Piła Gdańsk Gorzów - - Zielona Góra
2003 Włókniarz Częstochowa Apator Toruń Polonia Bydgoszcz Wrocław Zielona Góra Leszno Gdańsk Piła - - Rybnik
2004 Unia Tarnów WTS Wrocław Złomrex Częstochowa Toruń Leszno Bydgoszcz Zielona Góra Rybnik - - Gdańsk
2005 Unia Tarnów Polonia Bydgoszcz CKM Złomrex Częstochowa Toruń Leszno Wrocław Gdańsk Zielona Góra - - Rzeszów
2006 WTS Atlas Wrocław CKM Złomrex Częstochowa Polonia Bydgoszcz Tarnów Leszno Rzeszów Toruń Rybnik - - Zielona Góra
2007 Unia Leszno KS Toruń Unibax WTS Atlas Wrocław Rzeszów Częstochowa Tarnów Zielona Góra Bydgoszcz - - Gorzów
2008 KS Toruń Unibax Unia Leszno Kronopol Zielona Góra Częstochowa Wrocław Gorzów Rzeszów Tarnów - - Bydgoszcz
Gdańsk
2009 Kronopol Zielona Góra KS Toruń Unibax Włókniarz Częstochowa Bydgoszcz Leszno Gorzów Wrocław Gdańsk - - Tarnów
2010 Unia Leszno Falubaz Zielona Góra KS Toruń Unibax Wrocław Tarnów Gorzów Częstochowa Bydgoszcz - - Rzeszów
2011 Falubaz Zielona Góra Unia Leszno Stal Gorzów Toruń Rzeszów Wrocław Tarnów Częstochowa - - Bydgoszcz
Gdańsk
2012 Azoty Tauron Tarnów Stal Gorzów KS Toruń Unibax Zielona Góra Leszno Bydgoszcz Rzeszów Częstochowa Wrocław Gdańsk Gniezno
2013 Falubaz Zielona Góra KS Toruń Unibax Unia Tarnów Częstochowa Gorzów Leszno Wrocław Rzeszów Bydgoszcz Gniezno Gdańsk
2014 Stal Gorzów Unia Leszno Unia Tarnów Zielona Góra Toruń Wrocław Częstochowa Gdańsk - - Rzeszów
2015 Unia Leszno WTS Wrocław Unia Tarnów Toruń Zielona Góra Gorzów Rzeszów Grudziądz - - Daugavpils
2016 Stal Gorzów Get Well Toruń Falubaz Zielona Góra Wrocław Grudziądz Rybnik Leszno Tarnów - - Daugavpils
2017 Unia Leszno WTS Wrocław Stal Gorzów Zielona Góra Częstochowa Grudziądz Toruń Rybnik - - Tarnów
2018 Unia Leszno Stal Gorzów WTS Wrocław Częstochowa Toruń Grudziądz Zielona Góra Tarnów - - Lublin
2019 Unia Leszno WTS Wrocław Włókniarz Częstochowa Zielona Góra Grudziądz Lublin Gorzów Toruń - - Rybnik
2020 Unia Leszno Stal Gorzów WTS Wrocław Zielona Góra Częstochowa Lublin Grudziądz Rybnik - - Toruń
2021 WTS Wrocław Motor Lublin Stal Gorzów Leszno Częstochowa Toruń Grudziądz Zielona Góra - - Ostrów
2022 Motor Lublin Stal Gorzów Włókniarz Częstochowa Toruń Wrocław Leszno Grudziądz Ostrów - - Krosno
2023 Motor Lublin WTS Wrocław Apator Toruń Częstochowa Gorzów Leszno Grudziądz Krosno - - Zielona Góra
  
stan na dzień
2023-12-25
medalowe zdobycze KLUBÓW
w Drużynowych Mistrzostwach Polski
Klub
18 8 7
12 6 5
9 15 6
7 7 11
7 2 5
5 11 10
4 7 8
4 3 7
3 1 3
2 2 2
2 2  
1 2 2
1 1 1
  4 2
  3 1
  1 1
  1 1
    1
    1
    1

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt