FIM speedway League (WSL)
FIM World Speedway League rodziła się w bólach. Ta forma rywalizacji była następcą Klubowego Pucharu Europy na żużlu, który rozgrywany był w latach 1998-2011. W roku 2011 o organizację turnieju zaczęli zabiegać Brytyjczycy, którzy wcześniej nie byli zainteresowani startami w Klubowym Pucharze Europy, ale postanowili stworzyć Ligę Mistrzów w wymiarze Światowym. Początkowo, kluby z pozostałych lig europejskich niechętnie podchodziły do tego pomysłu, ale przewodniczący British Speedway Promoters' Association - Alex Harkess wspólnie z członkiem komisji wyścigów torowych Armando Castagna, wytrwale walczył o wprowadzenie rozgrywek do kalendarza FIM i swój ciel osiągnął
WSL czyli World Speedway League wystartowały w roku 2014. Tworząc regulamin działacze najwięcej uwagi poświęcili wieloklubowej przynależności zawodników w trakcie sezonu. Rozwiązanie tej kwestii było kluczowym zagadnieniem do tego, aby zawodnicy reprezentujący kilka klubów w trakcie sezonu wiedzieli jakie barwy mogą reprezentować. Jadnocześnie starano się zbilansować zestawienie poszczególnych drużyn tak, żeby żaden z zespołów nie stracił na swojej wartości, a sama rywalizacja byłaby produktem ciekawszym niż np. Drużynowy Puchar Świata. Ostatecznie udało się stworzyć formułę WSL w myśl której, zawodnicy zobowiązani byli do jazdy w barwach tego klubu, którego barwy najdłużej reprezentowali. Jeśli zespół nie chciał wystawić danego jeźdźca w zawodach, to miało on prawo wystartować w kolejnym klubie zgodnie z ilością przejeżdżonych w nim lat. Oto jak to rozwiązanie komentował Armando Castagna - członek komisji wyścigów torowych: Przynależność klubowa była jednym z podstawowych problemów. W żużlu mamy przecież sytuację, gdy zawodnicy reprezentują różne kluby. Musieliśmy więc zacząć od regulacji tego problemu. Uznaliśmy, że najprostsza jest opcja narodowości. To jest podstawa. Tak nie jest na przykład w przypadku Darcy Warda. Jest Australijczykiem i zawodnikiem Poole Pirates oraz Piraterna Motala. W takim przypadku bierzemy pod uwagę długość jazdy w danym klubie. Jeśli czas jest taki sam, zerkamy do kontraktu i porównujemy szczegółowo daty. Nic nie jest doskonałe. Będziemy się uczyć i dążyć do tego, by być lepiej zorganizowanymi. Te zasady mogą nie wszystkim się spodobać, ale wspólnie opracowali je przedstawiciele najsilniejszych lig w Europie
Do organizacji WSL stworzono specjalne biuro ISLB - Międzynarodowe Biuro Lig
Żużlowych, a pierwsze zawody WSL rozegrano według dwudziestobiegowej tabeli
zgodnie z którą, każda drużyna składała się
z pięciu zawodników. Pod numerami od 1 do 4 znajdowali się najlepsi zawodnicy w
zespole i byli oni rozstawiani według uznania menedżera zespołu. Każdy
z tych jeźdźców uwzględniając rezerwę taktyczną mógł pojechać maksymalnie
w pięciu biegach. Piąty zawodnik z najniższą średnią w drużynie, musiał być rozstawiony
pod numerem piątym. Według programu rywalizował o czterokrotnie z
najsłabszymi zawodnikami z pozostałych drużyn, ale dodatkowo mógł
wystąpić jeszcze z 2 gonitwach w ramach rezerwy zwykłej.
Twórcy tabeli biegowej i regulaminu, starali się stworzyć rywalizację w
której dwóch zawodników nie mogło decydować o obliczu całego zespołu,
a jednocześnie, aby siła poszczególnych zespołów gwarantowała rywalizację na
najwyższym poziomie.
Po sezonie 2015 twórcy rywalizacji
drużynowej w wymiarze światowym nie mieli pomysłu na dalsze kontynuowanie
ciekawej formuły. Początkowo 23 kwietnia 2016 mistrzowie Polski, Danii,
Szwecji oraz wicemistrz Wielkiej Brytanii mieli rywalizować na torze w Wolfslake
pod Berlinem mieli rywalizować o światowy zespołowy prymat. Ostatecznie trzecią
edycję World Speedway League odwołano ze względu na niewłaściwy stan zabezpieczeń na torze, ale poza tymi przyczynami WSL cierpiał na inne mankamenty, jak brak zainteresowania telewizji
i dużych sponsorów.
Co ciekawe, niemiecki klub dowiedział się o tym... z komunikatu prasowego.
W tej sytuacji podjęto rozmowy na temat rywalizacji w
kolejnym roku, a promotor - firma Team Player Management postanowiła, że kolejna
edycja WSL odbędzie się 17 marca 2017 roku na torze w Dubaju. Było to
zaskakujące i nowatorskie wyprowadzenie żużla na wielkie salony finansowe.
Jednak przygotowanie zawodów na innym kontynencie nie było łatwą sprawą.
Negocjacje dotyczące Grand Prix Australii na Etihad Stadium w Melbourne trwały
przez kilka dobrych lat i podobnie było w przypadku IMŚJ rozegranych przed kilku
laty w Ameryce Południowej. Promotor jednak postawił sobie cel, a w FIM World Speedway League 2017
miały rywalizować teamy: Stali Gorzów, Ropiggarny Hallstavik, Wolverhampton Wolves oraz Region Varde Outrup.
Jak nie trudno się domyśleć z planów tych
Ostatecznie nic nie wyszło. A po klapie związanej z zawodami w Wolfslake,
temat World Speedway Leauge ucichł.
Temat powrócił ponownie przed sezonem 2019, kiedy to Armando Castagna
powiadomili, ze prowadzi rozmowy, mające wskrzesić
żużlową Ligę Światową. "Negocjuję z nowym promotorem, być może wznowimy ligę na
podobnych zasadach. Kiedy to nastąpi - nie wiem, ale nadal wierzę w ten produkt.
Obecnie rozgrywki ligowe prowadzone są w ośmiu krajach na świecie. Poza czterema
dużymi ligami (Polska, Szwecja, Wielka Brytania, Dania - dop. red.), jest ona
też w Rosji, Niemczech, Czechach i we Francji. To powinno znacznie ułatwić
organizację Ligi Światowej.
Czy z tych zawowiedzi wyjdzie coś
sensownego? Czas pokaże.
Jednak Włoch niejednokrotnie pokazał, że z jego szumnych zapowiedzi niewiele
znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości
W pierwszych zawodach FIM World Speedway League udział wzięli Drużynowi Mistrzowie
:
ENEA
Ekstraligi (SPAR Falubaz Zielona Góra),
Elite League (Poole Pirates),
Elitserien
(Piraterna Motala)
Superligi (Esbjerg).
Finaliści FIM Speedway League |
||||||
Rok | Tor |
4 miejsce |
||||
2014-10-18 | Zielona Góra | Polska | Piraterna Motala - 36 | Pirates Pool - 32 | Falubaz Zielona Góra - 30 | Esbjerg Motorsport -19 |
2015-04-25 | Gorzów | Polska | Elit Vetlanda - 36 | Stal Gorzów - 34 | Holsted Speedway - 26 | Kings Lynn Stars - 24 |
2016-04-23 | Berlin | Niemcy |
zawody odwołano |