JOHNSTON Steve
Australia  


Urodzony 12 października 1971 roku

W polskiej lidze pojawił się po raz pierwszy jako zawodnik Startu Gniezno w roku 1997. W kolejnym sezonie zdobywał punkty dla Apatora Toruń. Plastron z Aniołem założył jednak tylko raz w meczu z GKM-em Grudziądz i zdobył z rezerwy 8 pkt. jego występ można było ocenić jako średni, stąd działacze toruńscy nie powołali go w kolejnych spotkaniach do wyjściowego składu.
Sezon 1999 to starty Jonstona w ŁTŻ-cie Łódź, jednak po roku rozstaje się nie tylko z Łodzią, ale i z liga Polską. Ponownie pojawia się w roku 2001 w barwach pierwszoligowej Unii Leszno. Tradycyjnie po roku rozstaje się z zespołem i do roku 2004 nie pojawił się w barwach, żadnego klubu żużlowego w Polsce.

W roku 2007 Australijczyk podpisał kontrakt z zespołem z Lublina, jednak nie wystąpił w żadnym meczu tej drużyny. Szczęśliwie dla Australijczyka, dane mu było wystąpić w sezonie 2007 w polskiej lidze i to w najwyższej klasie rozgrywek. Oto bowiem toruńscy działacze pod nieobecność Alesa Drymla (jako jeździec fabryczny czeskiej Jawy, był zobowiązany kontraktem do startu w czeskim turnieju Zlata Prilba) oraz kontuzjowanego Roberta Kościechy, postanowili zakontraktować na ostatni mecz finałowy o DMP właśnie Johnstona. Niestety powrót do Torunia nie okazał się szczęśliwy, gdyż Apator przegrał złoty medal, a Steve w dwóch biegach nie zdobył żadnego punktu.
Ponadto w sezonie 2007 w lidze angielskiej bronił barw "Pszczół" z Coventry i Oxford Cheetahs. Z tym pierwszym zespołem zdobył mistrzostwo Elite League, kończąc sezon ze średnią 1,66 punktu na mecz, dokładając tym samym swoją ważną cegiełkę do sukcesu drużyny.
Od roku 2008 zawodnik nie pojawia się na polskich torach ligowych a sporadycznie występuje w rozgrywkach indywidualnych. Z powodzeniem jednak ścigał się w Premier League, w drużynie Birmingham Brummies.

Oprócz wspomnianych klubów w Polsce i Anglii bronił barw teamów szwedzkich (Masarna) czy od 1992 roku Angielskich (Coventry, Birmingham , Oxford). Startował również w indywidualnych mistrzostwach swojego kraju, gdzie zdobywał medale i mistrzowskie laury.
Należy również dodać, że obok klasycznej odmiany żużla, Johnston z sukcesami ścigał się w wyścigach na trawie, zdobył bowiem złoty medal mistrzostw Europy w tej odmianie speedwaya.

Na arenie międzynarodowej zawodnik nie odniósł większych sukcesów.
W mistrzostwach świata najdalej udało mu się jak dotąd dotrzeć do wielkiego finału eliminacji IMŚ GP w roku 2002, rozgrywanego na torze w Pile, gdzie zajął odległe jedenaste miejsce.
Jedynym światowym finałem w którym wystąpił był KPE, gdy w pojawił się w ekipie niemieckiego MSC Diderbergen.

5 stycznia 2011 roku na brytyjskim forum dyskusyjnym poinformowano, że "Johno" zdecydował się na zakończenie kariery, ale nie zaprzestał ścigania "towarzysko-amatorskiego". I tak np. w roku 2020 mimo czterdziestu dziewięciu lat na karku, postanowił spróbować swoich sił w zawodach żużlowych rozegranych w australijskim Perth Pinar Park. W turnieju Johnston zajął ostatecznie drugie miejsce, a w biegu finałowym przegrał z… zawodnikiem starszym od siebie, czyli pięćdziesięcioletnim Frankiem Smartem, który przed laty z powodzeniem ścigał się dla angielskiego Newport. Trzecie miejsce w zawodach zajął Daniel Winchester. Zatem Steve po latach udowadniał, że jazdy na żużlu się nie zapomina, a metryka nie jest przeszkodą, żeby bawić się speedwayem.

Jednak nie tylko żużel dostarczał adrenaliny pięćdziesieciolatkowi. Oto bowiem we wrześniu internet obiegła wiadomość, że w marcu 2022 roku Stevr Johnston ma pojawić się na wyschniętym słonym jeziorze Gairdner, gdzie spróbuje pobić światowy rekord prędkości na motocyklu przystosowanym do jazdy na longtracku. Aktualny rekord świata wynosi 145,22 mile na godzinę, czyli 234 km/h. Inspiracją do tego wyzwania była podobna próba podjęta przez mistrza świata na żużlu, Billy Hamilla, który zmierzył się z rekordem w Stanach Zjednoczonych. Impreza na słonym jeziorze to wydarzenie, które trwał przez tydzień, a zawodnicy próbowali swoich sił na wszystkim co miało moc koni mechanicznych - od motocykli o pojemności 50cc, aż po naddźwiękowe samochody z silnikami V8. Motocykl Johnstona musiał przejść kilka modyfikacji, głównie jeżeli chodzi o opony, które musiały radzić sobie zprzycczepnoscią i wytrzymałością w wysokiej temperaturze. Ponadto sprzęt otrzymał tylny hamulec i powiększony zbiornik paliwa.

Wyniki ligowe zawodnika w barwach toruńskich
Sezon mecze biegi punkty bonusy Średnia
biegowa
Miejsce w
ligowym rankingu
1998 1 5 8 0 1,600 -
2007 1 2 0 0 0,000 -

     

Zdjęcie zostało nabyte
na stadionowym stoisku z pamiątkami

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt