silnik junak

Na skutek braku krajowych motocykli w klasie 500 ccm, skonstruowano pewną ilość rajdowych Junaków w tejże pojemności, w których wykorzystano elementy seryjnego silnika typu S03. Tak duży wzrost pojemności nie mógł nastąpić jedynie w wyniku zwiększenia średnicy cylindra. Należało zwiększyć również skok tłoka, a więc zastosować nowy wał korbowy. Wykonanie takiego wału było poza możliwościami klubu, postanowiono, więc wykorzystać wał korbowy z motocykla żużlowego FIS. Umożliwiał on skok tłoka 99 mm. Średnicę cylindra powiększono o 5 mm i w sumie uzyskano pojemność skokową 497 cm3. Pierwsza, niezbyt wysilona wersja tego silnika osiągała moc około 18,4 kW (25 KM). Powstały Junak był kompromisem chęci i możliwości, a maszyny te w rajdach spisywały się wcale nie gorzej od innych pięśćsetek.

W całym okresie produkcji prowadzono prace zmierzające do ulepszenia i unowocześnienia starzejącej się przecież konstrukcji. W efekcie w każdym prawie roku Junak zyskiwał jakieś nowinki, co skutkowało tym, że w okresie kilku lat Junaki "pięćsetki" oficjalnie startowały w barwach wszystkich ważnych klubów motorowych (w żużlu głównie jako tzw. motocykle przystosowane), mimo iż nigdy oficjalnie produkowane nie były...

Dane techniczne motocykla Junak S03
w którym wykorzystano wał korbowy motocykla żużlowego FIS

SILNIK S-03
gaźnikowy, czterosuwowy, jednocylindrowy, górnozaworowy, z zapłonem iskrownikowym
Pojemność skokowa 349 ccm
średnica cylindra 75 mm
skok tłoka 79 mm
moc maksymalna 22KM(SAE) przy 7000 obr/min
maks. moment obrotowy 3,1kGm przy 4000 obr/min
Stopień sprężania 7,0
smarowanie obiegowe pod ciśnieniem - sucha miska olej.

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło wielotarczowe, korkowe, pracujące w oleju
skrzynka biegów 4-biegowa o układzie kół stale zazębionych, włączanie biegów dźwignią nożną
Przełożenia: I 3,04:1 II 1,97:1 III 1,79:1 IV 1,0:1
Przełożenia ogólne do wyboru w zakresie 7,79:1 do 5,84:1

PODWOZIE
Rama - podwójna, zamknięta spawana z rur stalowych
Zawieszenie
przód - widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym - skok koła 146 mm
tył - wahacz z rur stalowych ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym -skok koła 96 mm
Koła z piastami centralnymi ze stopu lekkiego, osie przetykowe
Ogumienie - przód 3,00-21, tył 4,00-19

WYMIARY
długość 2140 mm
wysokość 1120 mm
szerokość 810 mm
rozstaw osi 1416 mm
ciężar kompletnego motocykla 152kG
prześwit 225 mm
pojemność zbiornika paliwa 10 l

WYPOSAŻENIE
1 tarcza przednia i 2 boczne na numery startowe, urządzenie do olejenia łańcucha

Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt