silnik bsa

Silnik produkowany w fabryce Birmingham Small Arms Company (BSA), której korzenie sięgają 1861 roku, kiedy to miejscowi rusznikarze i rzemieślnicy postanowili wspólnie zamiast broni wytwarzać rowery. Precyzja w wytwarzaniu broni szybko przełożyła się na nową gałąź produkcji, co znalazło uznanie wśród klientów. W roku 1903 zaprojektowano w fabryce pierwszy prototyp silnika do pojazdu jednośladowego, a sześć lat później rozpoczęto seryjną produkcję.
Fabryka podczas wojny nawiązała współpracę z Dailmlerem co zaowocowało produkcją części do woskowych samochodów. W roku 1944 BSA miało już 67 zakładów produkcyjnych, a dodatkowo przejęło innego producenta motocykli - Ariela, ponadto łącząc się siedem lat później z Triumfem zostało największym producentem motocykli na świecie.

Na początku motoryzacyjnej myśli technicznej konstruktorzy fabryki podbijali dirt-trackowe areny modelem BSA S 29 (na zdjęciu) w którym silnik o pojemności 500 ccm posiadał gaźnik wyposażony w filtr powietrza, a głowica zaopatrzona była w dwa otwory wydechowe na których zamontowano krótko ścięte rury wydechowe. Całość jednostki napędowej została uzupełniona o pompę olejową umieszczoną na zbiorniku paliwa. Sprzęgło i skrzynia biegów pochodziły co prawda z modelu szosowego, ale przy projektowaniu całości uwzględniono wiele uwag ówczesnego matadora dirt-tracka Jacka Parkera, który na specjalnie wybudowanym przy fabryce torze testował wszystkie rozwiązania konstrukcyjne.

Silna konkurencja Japończyków i Niemców doprowadziła z początkiem lat siedemdziesiątych do kłopotów finansowych firmy i jej podziału na mniejsze spółki. Ostatnią zmianą w spółce było powołanie w 1994 roku BSA Regal Group, której jednym z udziałowców jest Andover Norton International Ltd.

zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt