silnik ajs

Silnik angielskiej konstrukcji, który powstał w firmie (A.J. Stevens i Co Ltd - AJS) założonej w 1874 roku przez Joe Stevensa w Wednesfied na przedmieściach Wolverhampton. Fabrykę szybko przejęło pięciu synów założyciela i w 1897 rozpoczęto produkcję silników spalinowych.

Angielska konstrukcja była silnikiem o pojemności 500 ccm z ręcznie wytwarzaną głowicą, posiadał dwa ogromne dwucalowe otwory wylotowe, a rury wydechowe wystawały z silnika i były zwrócone ku dołowi. Gniazdo dolotowe mieszanki paliwowej posiadało średnicę 1 cala, a wał korbowy był w odróżnieniu od innych modeli zamocowany na łożysku kulowym. Silnik uzyskiwał kompresję 6,5:1 co umożliwiało korzystanie z paliwa gorszej jakości, a zmieniając kompresję na 8,5:1 dostosowano silnik do paliwa alkoholowego.
Napęd z silnika był przenoszony przez sprzęgło na trójstopniowa skrzynię biegów i za pomocą łańcucha na tylne koło. Na baku motocykla znajdowała się pompa olejowa która przed każdym biegiem wymagała pompowania bowiem silnik trzeba było smarować tak naprawdę ręcznie. Co ciekawe silnik nie posiadał filtra powietrza

Silnik montowany był w motocyklach AJS Specjal Racing GR7 Big Port, AJS E7 czy AJS2

opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt