przedni widelec

PRODUCENCI
Hagon, Jawa, GM, Antig, Tolba (wahacze)

Z lewej strony ekranu prezentowany jest widelec Antig SA-C, natomiast z prawej przedstawiono widelec Antig SLF-C

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Nieodłącznym elementem motocykla żużlowego, a w zasadzie ramy jest przedni widelec, który dodatkowo wyposażony jest w wahacz z amortyzatorami. Widelec wykonany są najczęściej ze stali pokrytej chromem i jest elementem typu teleskopowego o skoku 50 mm (dla odmiany tylne zawieszenie nie ma amortyzacji). Noga widelca czy inaczej goleń podtrzymuje środkową część ramy, do której zamocowany jest mostek wraz z kierownicą. Do widelca zamontowany jest również przedni błotnik

Przedni widelec współpracuje z wahaczem. takie rozwiązanie gwarantuje stabilność motocykla na nierównościach toru i motocykl pozwala sobą sterować ponieważ nie traci przyczepności z podłożem. Wahacz jest elementem nierozbieralnym zbudowanym z rurki do której zamocowana jest sprężyna. Zadaniem wahaczy czy sprężyn w starszych typach przednich widelców jest "wyłapanie" drgań podczas jazdy po nierównej nawierzchni w szczególności przy jeździe na łuku.

REGULACJA
Widelec przed nie podlega regulacji, należy jednak przed każdym meczem zakonserwować i sprawdzić zużycie elementów ruchomych - amortyzujących drgania oraz oczyścić widelec z błota żużlowego, aby obniżyć masę motocykla.
Istotnym w poprawnym działaniu widelca jest to, aby nie był pogięty (często kontakt motocykla z bandą powoduje pogięcie tego elementu). Zawodnicy bardziej zamożni wymieniają pogięte widelce na nowe, natomiast zawodnicy których nie stać na wymianę prostują, a nawet spawają uszkodzone przednie zawieszenie, co nie jest wskazane.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt