kierownica

PRODUCENCI
Jawa, GM, Antig (zazwyczaj sprzedawana razem z ramą), Renthal

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Szerokość kierownicy dla motocykli o pojemności 500 cm3 używanych w wyścigach torowych wynosi nie mniej niż 700 mm i nie więcej niż 900 mm. Odkryte końce kierownic muszą być zakończone zaślepkami z twardego materiału lub nasadkami gumowymi. Zaciski mocujące kierownicy muszą być starannie zaprojektowane i wyprofilowane, żeby nie powodowały pęknięć lub złamań kierownicy. Jeżeli kierownica jest wykonana ze stopów lekkich, odległość pomiędzy dwoma skrajnymi punktami na odcinku mocowania (lub dwoma zaciskami mocującymi) nie może być mniejsza niż 120 mm.
Naprawianie kierownic wykonanych z lekkich stopów przez ich spawanie jest zabronione.

Wszystkie dźwignie na kierownicy (sprzęgła, hamulca, itp.) muszą mieć zakończenia kuliste o średnicy kulki minimum 16 mm. Kulka może być spłaszczona, lecz jej krawędzie muszą być zaokrąglone (minimalna grubość spłaszczonej części wynosi 14 mm). Zakończenia muszą być umocowane na stałe, tworząc integralną część z dźwignią.
Każda dźwignia sterująca (ręczna i nożna) musi być zamontowana na niezależnej osi.
Dźwignia musi być zamontowana na połączeniu obrotowym, aby w żadnym momencie palce zawodnika nie zostały zakleszczone między dźwignią a kierownicą. Każda dźwignia musi być zamontowana na oddzielnym czopie. Końce dźwigni w położeniu naciśniętym nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 40 mm od końca kierownicy.

Pokrętła przepustnicy muszą wracać samoczynnie do położenia zamknięcia przepustnicy, jeśli nie są trzymane dłonią. Dodatkowo motocykle do wyścigów torowych muszą być wyposażone w przerywacz zapłonu, działające gdy zawodnik rozłączy się z motocyklem. Przerywacz zapłonu musi przerywać obwód pierwotny i musi być podłączony do obu przewodów - prądowego i pierwotnego. Korpus przerywacza musi być zamocowany jak najbliżej środka kierownicy i sterowany za pomocą nierozciągliwej linki o odpowiedniej grubości i długości, zamocowanego do nadgarstka prawej ręki zawodnika.

Rękojeści kierownicy nie mogą być dłuższe niż 150 mm i muszą być umocowane na końcach kierownicy.

REGULACJA
Kierownica nie podlega żadnej regulacji, poza doborem odpowiedniego rozmiaru i ustawieniem w mocowaniu górnej części przedniego widelca. Raz ustawiona kierownica pozostaje na swoim miejscu praktycznie przez cały okres użytkowania.
Należy jednak po każdym upadku, ze względów bezpieczeństwa, sprawdzić czy kierownica nie uległa uszkodzeniu (pęknięcie, pogięcie). Należy sprawdzać również mocowanie kierownicy w uchwycie zespalającym ją z ramą. Ponadto konieczne jest również kontrolowanie poprawności funkcjonowania wszystkich dźwigni, manetek i pokręteł zintegrowanych z kierownicą.
Niektórzy zawodnicy dopasowują rozmiar i gięcie kierownicy do swojego wzrostu i stylu jazdy, a związane jest to z wygodą jazdy i rozłożeniem środka ciężkości.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt