chwytacz oleju

PRODUCENCI
Chwytacz oleju produkowany jest głównie przez producentów motocykli Jawa i GM.

UŻYTKOWANIE - PARAMETRY
Silnik motocykla żużlowego jest mechanizmem jednocylindrowym (średnica cylindra: 88 mm), czterosuwowym, z zaworami zawieszonymi w głowicy, o pojemności nie przekraczającej 500ccm, chłodzony powietrzem. Karter silnika, głowica i cylinder np. w motocyklach Jawa są odlane ze stopów lekkich. Cylinder ma tuleję cylindrową ze stopu Niresist Ni 15. Gniazda zaworów są wprasowane w głowicę na gorąco. W odróżnieniu od długoskokowego JAPa silnik JAWA jest silnikiem "podkwadratowym", skok tłoka jest krótszy od jego średnicy (skok tłoka: 81,7 mm), a więc i popychacze zaworów są krótsze. Zawory tworzą w głowicy kąt 60°. Na każdy zawór przypadają dwie sprężyny śrubowe. Tłok kuty z lekkich stopów jest zaopatrzony w trzy pierścienie.

Silnik żużlówki jest bardzo wrażliwy na temperaturę. Za zimny silnik jest narażony na zbyt szybkie zużycie, a ponadto ma mniejszą moc. Dlatego przed każdym treningiem lub meczem należy silnik motocykla podgrzewać przez około 5-6 min i starać się nie dopuścić do zbytniego ochłodzenia przed biegiem.

Przed uruchomieniem nowego bądź dawno nie używanego silnika należy wlać około 100 ccm oleju przez otwór w głowicy służący do regulacji luzu zaworowego. Olej ten, spływając w dół aż do rozrządu, smaruje części rozrządu do czasu aż zacznie pracować pompa olejowa. Do uruchamiania silnika używa się świecy o wartości cieplnej 225-240. Dopiero po odpowiednim nagrzaniu silnika wymienia się ją na świecę właściwą.

Do poprawnej pracy silnika niezbędne jest jego smarowanie, które w "żużlówkach" działa na zasadzie "oleju traconego". Pompa tłoczy olej do mechanizmu korbowo-tłokowego i do głowicy gdzie ułożyskowana jest dźwignia zaworów. W Jawach pompa funkcjonuje na zasadzie kół pośrednich, natomiast w GM ślimak podaje olej przez specjalną prowadnicę.

W związku ze smarowaniem na zasadzie oleju traconego w motocyklach żużlowych należy używać tzw. chwytacz oleju o pojemności 300 ccm, który opróżniany po każdym biegu. Odprowadzenie oleju musi odbywać się do chwytaczy oleju. Wydalanie oleju lub mieszanki oleju z powietrzem jest zakazane. Chwytacz oleju ma spełnić przede wszystkim funkcję ekologiczną.

REGULACJA
Regulacja chwytacza oleju polega przede wszystkim na opróżnieniu zbiornika po każdym wyścigu.
Mechanicy muszą również pamiętać o tym a by po każdych zawodach spuścić olej z silnika, bowiem wchodzi on w reakcje z podzespołami i mogą one ulec osłabieniu i w efekcie zniszczeniu.
Warto też zaznaczyć, że do silnika Jawy wlewa się około 0.6 litra oleju, a do GM około 0.9 litra i ilość ta wystarcza na całe zawody.

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt