motocykl coventry victor

Coventry i okolice w pierwszej połowie XX w. stanowiły istne zagłębie motocyklowe. Zainstalowało się tam co najmniej kilkadziesiąt firm produkujących jednoślady z silnikiem spalinowym. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że kilku producentów zdecydowało się użyć w swej nazwie słowa Coventry.
Istniały więc: Coventry B&D, Coventry Challenge, Coventry Mascot, Coventry Star, Coventry Victor, Coventry Premier. Wszystkie one zakończyły swą działalność w dziedzinie produkcji motocykli przed drugą wojną światową. Z pewnością najbardziej znaną firmą z branży, której nazwa rozpoczynała się od słowa Coventry, była Eagle (po naszemu orzeł). Zgodnie z tradycją również ona zakończyła produkcję wraz z wybuchem drugiej wojny światowej.

Jednak na torach żużlowych zaistniały motocykle z fabryki Coventry Victor. Brytyjska fabryka produkcję silników rozpoczęła w roku 1911. Jednak w pierwszym okresie nastawiona była na produkcję dwucylindrowych jednostek napędowych w układzie bokser. Silnik z tejże fabryki w czasie wojny używano między innymi do produkcji samolotów. Jednak sukces fabryce przyniosła produkcja trójkołowych  samochodów turystycznych i sportowych.
Po zakończeniu działań wojennych firma zajęła się samodzielną produkcją motocykli czego owocem był pierwszy motocykl do wyścigów dirt-trackowych o nazwie Coventry Victor - Dirt Tracker, który wyjechał z fabryki w roku 1928.
Oferowany dirt-trackowcom silnik w charakterystycznym układzie poziomym był jednostką dwucylindrową o pojemności 488 ccm. Smarowanie zapewniała automatyczna pompa olejowa, a paliwo dostarczały dwa gaźniki Amal. Powietrze do silnika zasysane było z filtra, który miał chronić silnik przed brudem i kurzem.
Aby poprawnie zamocować silnik i skrzynię biegów, ramy motocykla były wyposażone w specjalne wzmocnienia, które pełniły także funkcje ochronne podczas upadków. Ponieważ silnik był montowany w ramie w pozycji leżącej motocykle uzyskiwały nisko umiejscowiony środek ciężkości, co ułatwiało prowadzenie maszyny.

Ponieważ silnikowy jednoślad Coventry Victor, miał wielu konkurentów na angielskim rynku, zaniechano dalszych prób z dirt-trackiem, a do historii przeszedł w zasadzie tylko specyficznie ułożony silnik.
W roku 1938 firma zakończyła swą działalność, by powrócić po dziesięciu latach i zająć się produkcją silników do lekkich samochodów.

Zdjęcie i opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt