motocykl sunbeam

Sunbeam - firma brytyjska założona przez rodzinę Marston zajmowała się na początku szeroko pojętą obróbką metali. Od 1899 roku podjęto produkcję znanych motocykli oraz samochodów. W 1920 roku firma łączy się z fabryką Talbot i Darracq tworząc koncern S.T.D. Od 1938 roku samochody osobowe produkowane są pod nazwą "Sunbeam-Talbot", zaś motocykle w dalszym ciągu pod firmą "Sunbeam". W 1939 roku Sunbeam wchodzi w skład grupy Rootes, a po 1945 roku dostaje się pod kontrolę koncernu Chryslera. Samochody osobowe "Hillman" i "Humber" eksportowane są ze względów reklamowych pod nazwą "Sunbeam".

Jednak wróćmy do motocykli. Pierwszy dwukołowy pojazd wyjechał z fabryki w 1912 roku, a był to model z silnikiem 347 ccm. Silnik cechował się niezwykłą starannością wykonania i dbałością o każdy szczegół. Motocykle szybko znalazły uznanie i uzyskały przydomek Gentelmans Motor Bicycle (motocykl dżentelmena. Sunbeam brał udział w wielu wyścigach motocyklowych TT i odnosił spore sukcesy.  Ostatni start motocykla odnotowano w 1934 roku.
Dział motocykli podobnie jak dział samochodów został przed wojną przejęty przez fabrykę Matchless, która wspólnie z AJS stworzyły Associated Motor Cycles (AMC)  Ltd i kontynuowano produkcję modeli 245, 348, 497 i 598 ccm.
Po wojnie fabrykę motocykli przejęło BSA, która myśl techniczną Sunbeama wykorzystała w modelach z serii S.

Jednak do wyścigów na luźnej nawierzchni Sunbeam zaproponował zawodnikom model Sunbeam DT90, był to motocykl fabryczny zaadoptowany do specyficznych warunków torowych i specyficznego stylu jazdy.

opis pochodzi z książki
Dirt - Track żużel lat przedwojennych

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt