motocykl lech

O pierwszej polskiej fabryce motocykli, zlokalizowanej w Opalenicy Wielkopolskiej w woj. Poznańskim wiemy bardzo niewiele. Zakład istniał niedługo, bo nieco ponad dwa lata. Założony został 1 stycznia 1929 roku z inicjatywy przemysłowca Wacława Sawickiego i inż. Wacława Zalewskiego reemigranta z Ameryki, który był także konstruktorem produkowanych w Opalenicy pojazdów. Pierwsze motocykle opatrzone firmowym godłem "Lech" zaprezentowano publicznie już wiosną tegoż roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. Były to nieduże, solidne pojazdy z silnikami dwucylindrowymi w układzie widlastym, o mocy 5 KM, wbudowanymi w podwozie typowe dla ówczesnych konstrukcji, z resorowanym tylko przednim zawieszeniem (widelec trapezowy z centralną sprężyną). Zamierzano także rozwinąć produkcję ich własnych modeli (w tym i jednocylindrowych) dostosowanych do jazdy solowej i z bocznym wózkiem. W końcu 1929 roku stworzono także sportową wersję Lecha, przeznaczoną do wyścigów.

Warsztaty wytwórcze (w tym własna odlewnia) były zlokalizowane na ośmiomorgowym terenie i produkowały wszystkie zasadnicze elementy motocykla z krajowych materiałów, wcale nie gorszych od zagranicznych. Niektóre podzespoły pochodziły z importu, były to m.in. łożyska, gaźniki i instalacja elektryczna (firmy Bosch). Motocykl był udany - jak stwierdzono w relacji z fabryki zamieszczonej w ówczesnej prasie: "Wiedza i praktyka nabyta w fabrykach zagranicznych, poprzedzona kilkuletnimi eksperymentami i doświadczeniami dają pełne gwarancje co do dobroci i wytrzymałości polskich fabrykantów". Dziennikarską opinię potwierdziły fakty: motocykle startowały w licznych imprezach sportowo-turystycznych (najciekawsze z nich to 2 rajdy: na regularność jazdy na 750 - kilometrowej trasie Poznań - Gniezno - Leszno - Poznań w maju 1930 roku i "non stop" - rajd szybkościowy Poznań - Bydgoszcz - Poznań (264 km) w sierpniu tegoż roku; i chociaż nie zwyciężały to zawsze osiągały punktowane miejsca.

Osiągnięcia sportowe i handlowe udogodnienia (firma posiadała skład części zapasowych oraz zamieniała na nowe - za dopłatą - używane motocykle własnej marki), a także próba przekształcenia fabryki w spółkę akcyjną (dla zwiększenia kapitału) nie uratowały jednak zakładu w obliczu światowego kryzysu ekonomicznego. W 1932 roku produkcja została zaniechana, zaś liczbę ; wyprodukowanych Lechów ocenić można w granicach kilkudziesięciu.

Charakterystyka silnika: typ: czterosuwowy, liczba cylindrów: 2, układ widlasty, rodzaj rozrządu: SV, pojemność: 500 ccm, prędkość maks.: 75 km/h, moc: 5 KM.

Źródło teksu i zdjęcia
http://www.icpnet.pl/~kreator/hobby_miast_opal_lech.html

na zdjęciu jedyny polski motocykl z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 500 ccm

strona główna

toruńskie turnieje turnieje światowe turnieje krajowe
zawodnicy trenerzy mechanicy działacze
klub statystyki sprzęt