|
W latach 1946 - 1949 toruński Klub Motorowy był
równorzędnym przeciwnikiem dla czołowych drużyn województwa, bydgoskiego
Partyzanta i grudziądzkiej Unii, w której barwach startował reprezentant kraju
Najdrowski.
Po eliminacja rozegranych w roku 1948 w ramach "Polskiej Ligi Żużlowej" utworzono dwie ligi oraz klasy okręgowe. Pierwszoligowe zmagania wygrał zespół LKM-Unia Leszno. W drugiej lidze brylowała sąsiadująca z Toruniem, Polonia-Gwardia Bydgoszcz. W sezonie 1949 oprócz
pierwszej ligi ścigano się również w poznańskiej lidze okręgowej, a istniały plany zorganizowania rozgrywek w innych okręgach, zwłaszcza na Pomorzu i Śląsku,
ale także w Małopolsce i na Mazowszu.
|
Ponadto prasa z dnia 4 sierpnia donosiła, że w Toruniu na stadionie miejskim odbyły się zawody zorganizowane przez miejscową Gwardię. W zawodach wzięło udział 45 motocyklistów, a najlepszy czas dnia 2.05.8, w kategorii ponad 350 ccm uzyskał Szalkowski z Unii Grudziądz. W kolejnych kategoriach tryumfowali: do 100 ccm - Sander Unii Grudziądz (2.46.0), do 180 ccm - Szczurkowski Gwardia Bydgoszcz (2.19.0), do 250 ccm - Szalkowski Unia Grudziądz (2.07.6), do 350 ccm - Buda Gwardia Bydgoszcz (2.12.08)
Wart odnotowania jest fakt, że końcówce lat
czterdziestych najciekawszą imprezą w Toruniu były "Indywidualne
Mistrzostwa Pomorza" w klasach zależnych od pojemności silnika. Zawody te rozegrano dnia 2 października 1949 roku
i obejrzała
je rekordowa liczba kibiców, którzy przybyli na stadion przy ulicy Bema w liczbie
10 tysięcy.
Sezon z kolei zakończyły zawody w dniu 30 października, kiedy to
toruńska Gwardia zorganizowała po raz pierwszy trójmecz z udziałem lokalnych
drużyn motocyklowych. W każdej drużynie startowało 3 zawodników, którzy ścigali
się w dziewięciu biegach. Torunianie postanowili ściągnąć na zawody jak
najwięcej kibiców z okazji obchodu Miesiąca Pogłębiania Przyjaźni
Polsko-Radzieckiej i członkom koła TPPR zaoferowali bezimienne, grupowe bilety
zniżkowe. Miało to spopularyzować sport motocyklowy wśród szerokiej rzeczy
społeczeństwa.
Punktacja
zawodów wyglądała następująco
Gwardia Bydgoszcz - 19 pkt. (Buda, Błajda, Szrubkowski)
Gwardia
Toruń - 16 pkt. (Raniszewski, Zakrzewski)
Unia
Grudziądz - 15 pkt. (Szałkowski, Kruczkowski, Nowakowski)
Kolejność
w poszczególnych biegach:
1. Szałkowski, Raniszewski,
2. Zakrzewski, Błajda
3. Buda, Nowakowski
4. Szałkowski, Błajda
5. Raniszewski, Buda
6. Zakrzewski, Szrubkowski
7. Raniszewski, Błajda
8. Szałkowski, Buda
9. Szrubkowski, Kruczkowski (u)
Istotnym jest również fakt, że rok 1949, był ostatnim pełnym rokiem, w którym zawodnicy ścigali się na 400 metrowej bieżni lekkoatletycznej, stadionu przy ulicy Bema. Już od roku 1950 żużlowcy przeniosą się na nową arenę zmagań, na której dotychczas odbywało się ujeżdżanie koni.
Toruń nie mógł jednak ciągle doczekać się solidnego wsparcia organizacyjnego. Niestety sytuacja ta nie zmieni się w kolejnych latach, dopiero w końcówce lat pięćdziesiątych, kiedy to przy miejscowym oddziale Ligi Przyjaciół Żołnierza powstanie drużyna z prawdziwego zdarzenia. Zanim jednak do tego dojdzie warto prześledzić koleje losu powojennych narodzin żużla w mieście pierników.