|
Reaktywowany w maju 1946 roku Toruński Klub Motocyklowy posiadał w kolejnym roku 90 czynnych członków i wszedł w kolejną fazę rozwoju. Skład zarządu przedstawiał się następująco: |
Klub zorganizował szereg imprez torowych z
tradycyjnym wyścigiem "z biegiem Wisły".
Poszczególni zawodnicy brali z
powodzeniem udział w wyścigach na Pomorzu i w Wielkopolsce. Ponadto klub
zorganizował szereg rajdów i wycieczek o charakterze sportowo -
rekreacyjnym.
Wyścigi organizowane przez TKM cieszyły się coraz większym zainteresowaniem
kibiców i coraz częściej mówiło się o działalności toruńskich motocyklistów.
Działacze jednak zasłużyli na uznanie, bowiem imprezy przez nich
organizowane miały bardzo dobrą organizację, a uzdolniona młodzież w osobach
m.in. Zakrzewski, Raniszewski Bączkowski gwarantowała emocje w każdym
wyścigu.
Warto podkreślić, że toruński klub posiadał własną komisję techniczną i przy
wydatnej pomocy Związku Transportowego Oddział Automobilistów w Toruniu
zorganizowano kursy motocyklowe.
TKM miał jednak też swoje problemy, a największym był zupełny brak sprzętu i
części zamiennych. Nie przeszkodziło to jednak działaczom rozwijać klubu i w
związku z tym TKM podjął się również inwestycji remontowych, aby uzyskać
dostęp do własnego toru przy Szosie Bydgoskiej.
Zapewne przygotowanie własnego toru wpłynęło na
fakt rozegrania całego cyklu imprez w Toruniu, ale zawodnicy TKM-u ścigali się
również w turniejach regionalnych. Jednym z takich turniejów były zawody
międzymiastowe rozegrane w Grudziądzu, a jak donosiła prasa (PS 55/47 z dnia
10.07.1947) w obecności 5.000 Kobiców, na dystansie 10 okrążeń (4200 m),
tryumfatorami w poszczególnych klasach (decydowała pojemność silnika), byli:
Klasa 100ccm
1.Bukowski (Wisła Chełmno) 5,31,6
2.Wojciechowski (TKM Toruń) 5,38
Klasa 125ccm:
1.Gątkiewicz (Olimpia Grudziądz)
5,20,4
2.Raniszewski (TKM Toruń) 5,32
Klasa 200ccm
1.Matczak (Olimpia Grudziądz)
5,05,2
2.Machowski (TKM Toruń) 5,13,9
Klasa 250 ccm
1.Najdrowski (Olimpia Grudziądz)
4,44,9
2.Szalkowski (Olimpia Grudziądz)
4,57,4
Klasa 300 ccm
1.Zakrzewski (TKM Toruń) 4,55
2.Nowakowski (Olimpia Grudziądz) 5,21
Klasa 500 ccm
1.Zwolinski (Olimpia Grudziądz)
4,45,3
2.Zakrzewski (TKM Toruń) 4,47,4
Bieg zwycięzców
1.Zwolinski (Olimpia Grudziądz)
4,45,4
2.Gąkiewicz (Olimpia Grudziądz)
4,47,_
Kilka dni później bo 20 lipca toruńscy
zawodnicy ścigali się już na stadionie miejskim, kiedy to TKM zorganizował
ogólnopolskie wyścigi motocyklowe, w których wzięli udział motocykliści z innych
okręgów w Polsce. Program imprezy przewidywał wiele konkurencji, w tym bieg za
lisem itp. Cenne nagrody kibice mogli oglądać jeszcze przed zawodami w oknach
Hotelu Orbis na Rynku Staromiejskim, a w czasie imprezy trofea przekazał
zwycięzcom prezydent Dobrowolski w obecności komendanta garnizonu gen. Huleja i
prezesa TKM p Sopoćko.
Zawody oglądało dwanaście tysięcy widzów. Na starcie pojawili się czołowi
motocykliści Pomorza z Bydgoszczy, Grudziądza, Chełmna i Torunia. Wyścigi odbyły
się na dystansie 10 okrążeń, a zwycięzcami w poszczególnych kategoriach byli:
Klasa 100 ccm
Wojciechowski - TKM Toruń (5:2,02)
Klasa 125 ccm
Zakrzewski - TKM Toruń (4:22,9)
Klasa 250 ccm
Śmigiel - Bydgoszcz (4:17,7)
Klasa 300 ccm
Matczak - Grudziądz (4:41,1)
Klasa 350 ccm
Buda - Bydgoszcz (4:23,8)
Klasa 500 ccm
Zakrzewski - TKM Toruń (4:22,9)
W klasie 500 ccm wiele emocji dostarczyła widzom zacięta walka między
Zakrzewskim , a Zwolińskim. Ostatecznie wygrał toruńczyk, ale Zwoliński
powetował sobie tę porażkę, zdobywając "Błekitnby Pas" miasta Grudziądza.
W Pogoni za lisem zwyciężył Mucharski z TKM Toruń.
Kolejna wzmianka w Ilustrowanym Kurierze Polskim pojawia się jesienią, kiedy to w dniu 19 października na stadionie przy ul. Bema wystąpili czołowi zawodnicy, którzy oprócz klasycznych wyścigów wystąpili również w konkursach zręcznościowych.
Na zakończenie sezonu motocyklowego w dniu
27 października TKM zorganizował pierwsze po wojnie zawody żużlowe o mistrzostwo
Torunia, które na stadionie miejskim przy ulicy Bema zgromadziły ponad
10.000 widzów. Miejsca na podium w poszczególnych klasach zajmowali:
W klasie do 200 ccm
Tadeusz Jaworski, Henryk Wojciechowski,
Edmund
Turowski.
W klasie do 350 ccm
Zbigniew Raniszewski,
Alojzy Zakrzewski, Bogdan Mucharski.
Do najciekawszych i najbardziej emocjonujących należał bieg zręcznościowy, w
którym zawodnicy mieli pokonać dziesięć przeszkód m.in. skok w dal na motocyklu
(najdalej skoczył Raniszewski 5,5 m), jazda po schodach, progach, mostkach i
kładkach ruchomych. W całej rywalizacji zwyciężył Janusz Majewski 170 pkt. przed
Bogdanem Mucharskim (164 pkt) i Edmundem Turowskim (155 pkt).
W imprezie brali udział również:
Jerzy Wierzchowski,
Andrzej Szadziński,
Bogdan Sargun.
Okres zimowy działacze poświęcili na szkolenia teoretyczne i ze sporymi nadziejami wchodzili w kolejny sezon motocyklowy.
Podziękowania dla Andrzeja Korzybskiego
za cierpliwość w poszukiwaniu informacji
o toruńskiej motoryzacji w roku 1947